Indian Desk är en PwC-satsning som syftar till att kunna tillmötesgå våra kunders behov på ett samlat sätt kring Indienrelaterade frågor. Vi hjälper både indiska företag som vill etablera sig i Sverige, samt svenska bolag som vill, eller redan har etablerat sig i Indien.
Vårt Indian Desk-team består av medarbetare från flertalet serviceområden och vi kan erbjuda utbildning och hjälp inom revision, redovisningsregler, hjälp och utbildning i skattefrågor. Vi har också tillgång till best practice och specialister inom svåra redovisningsfrågor. Våra medarbetare har också erfarenhet från Indiens affärsliv och förståelse för komplexa situationer som kan uppstå.
Med hjälp av våra internationella kontakter och nätverk, samt såklart PwC Indien, kan vi erbjuda stöd avseende olika aspekter av etablering och utveckling av affärsverksamhet i Indien. Med regler som ofta ändras och många restriktioner på olika nivåer, kan Indien vara ett svåröverskådligt land ur regelsynpunkt. Vi hjälper också till med kontakter till exempelvis berörda myndigheter och lokala agenter. Byråkratin kan vara svår att överbrygga, liksom språket och de kulturella nyanserna.
Som kund till oss i Sverige kan vi förmedla kontakter och dela med oss av den extensiva kunskap och erfarenhet vi har av företagande i Indien på olika nivåer. PwC arbetar även branschspecifikt och kan därför bidra med benchmarking samt erfarenheter från andra företag i olika storlekar som verkar på internationell nivå.
Aktuella frågor som vi kan hjälpa ditt företag med:
Vi har såväl lokala erfarenheter och globala nätverk för att hjälpa företag att maximera möjligheterna. Om och om igen berättar våra kunder att vår kunskap om deras verksamhet och deras bransch är det som skiljer oss från mängden.