Tuffa tider för detaljhandeln – investera i en Amazon.com-strategi!

2017-04-25


Konsumenternas styrkeposition innebär utmanande tider för detaljhandeln. Det gäller att fokusera rätt för att överleva! Investera i en Amazon.com-strategi, satsa på säkra plattformar och tillämpa storytelling, det visar PwC rapporten ”Total Retail 2017”.

– Vi ser många högintressanta resultat i studien. Konsumenternas valmöjligheter betyder utmanande tider för detaljhandeln och aktörerna som verkar inom detaljhandeln måste investera rätt för att hinna med, kommenterar Peter Malmgren, ansvarig för detaljhandel på PwC.

Hur hantera sin multikanal-närvaro?

De största förändringarna som detaljhandeln genomgått är att små företag säljer till kunder världen över och stora aktörer kämpar för att hantera sin multikanalnärvaro i förhållande till sin butiksförsäljning.

Digitaliseringen har varit den största enskilda förändringsdrivaren inom branschen. Och en följd har varit det förändrade konsumtionsbeteendet, där kunderna kräver enkel tillgång till varor dygnet runt. Det här ställer nya krav på aktörerna och retailbranschen måste anpassa sig till morgondagens kunder.

PwC-rappporten visar att 35 procent av aktörerna kämpar med att implementera en strategi som är anpassad till det förändrade konsumtionsbeteendet.

Satsa på en effektiv ehandelstrategi

 – Aktörer inom detaljhandeln borde investera i en effektiv ehandelsstrategi för att överleva. Eller kanske en Amazon.com-strategi, säger Malmgren, ansvarig för retailbranschen på PwC.

Malmgren syftar på Amazon.com som på nolltid klättrat till tionde-plats bland världens 250 främsta aktörer inom detaljhandeln.

PwC:s rapport ”Total Retail 2017” visar ytterligare att aktörer inom detaljhandeln inte mera kan blunda för behovet att investera i säkra plattformar. Hela 65 procent av kunderna är oroliga för att få sin personliga information hackad när de gör ett köp på mobilen.

Läs rapporten och fånga trenderna och utmaningarna inom branschen!

Den nya globala studien ”Total Retail Survey” belyser viktiga insikter kring de förändringar som retailbranschen genomgår. Studien bygger på undersökningar med 24 000 konsumenter från 29 länder och genomförs för femte gången. Studien bryter ner statistiken till både länder och konsumentvaror som elektronik, böcker, konfektion, smycken och klockor, heminredning, möbler och livsmedel. Nyhet för i år är att man även kartlägger konsumenternas inställning till att handla digitala vårdtjänster och konsumtionsbeteenden på amazon.com.

Kontakta oss

Peter Malmgren
Partner, Consulting Services
Tel 0723-53 00 20
Email

Följ oss