Media & reklam: När internetreklam blivit större än tv-reklam

2017-09-04

tjej sitter på kafé



Internetreklamen genererar nu större intäkter än tv-reklamen. Behovet av en knivskarp strategi är större än någonsin inom underhållnings- och mediebranschen. Här följer fem tips för hur du lyckas.
 

1. Det är ingen nyhet att Google och Facebook tar reklamutrymme från förlag och dagstidningar. Men under 2016 nåddes en historisk brytpunkt och internetreklamen genererade större intäkter än tv-reklamen.
 

2. En unik kundupplevelse och användarupplevelse är nu nyckeln till framgång inom underhållnings- och mediebranschen. Satsa på Big data och artificiell intelligens för att personifiera, anpassa, samt kontrollera innehåll och upplevelser.
 

3. Lägg krutet på att bygga upp varumärke(n) med hjälp av hängivna och engagerade användare som delar en gemensam passion för din produkt eller tjänst.
 

4. Den största tillväxtpotentialen finns i marknaden för företagsinformation. Samla forskningsdata för att förstå kundbeteendet och bryt ner den samlade informationen till insikter.

Enligt rapporten "Global Entertainment & Media Outlook 2017-2021" förväntas intäkterna i mediabranschen globalt stiga från 1,8 biljoner dollar till 2,2 biljoner dollar år 2021 med en förväntad tillväxttakt på 4,2 procent.
 

5. Ligg i framkant när det gäller att utnyttja ny teknik och rid på trenderna för att skapa en överlägsen användarupplevelse. 
 

En av de ledande trenderna inom underhållningsbranschen är virtual Reality (VR) som förväntas växa. I rapporten ”Global Entertainment och Media Outlook 2017-2021” uppskattar man att 68 miljoner VR-glasögon kommer att vara i användning i USA år 2021. Ytterligare förväntas ökade intäkter från e-sport (elektronisk sport), tävlingar som genomförs med hjälp av dator eller spelkonsol.
 

Om rapporten

Läs PwC:s rapport "Global Entertainment and Media Outlook" som är en heltäckande källa till globala analyser av konsument- och reklamutgifter. Rapporten innehåller information om 17 marknadssegment i 54 länder och ger värdefulla insikter till dig som verkar inom branschen.

Kontakta oss

Nicklas Kullberg
Partner
Tel 0709-29 34 08
Email

Följ oss