Ari.Farm – årets vinnare i kategorin socialt entreprenörskap i Business Challenge

2017-10-13

Ari.Farm vinnare socialt entreprenörsskap Business Challenge


Den 10 oktober var det final i Business Challenge på Grand Hotêl i Stockholm. PwC:s pris "socialt entreprenörsskap" gick till Ari.Farm vars vision är att hjälpa Afrikas bönder till ett mer hållbart liv.  

Ari.Farm är en onlineplattform där du kan köpa djur på Afrikas boskapsmarknad samtidigt som du stöttar lokala bönder i Afrika till ett drägligare liv. De senaste 10 månaderna har Ari.Farm kopplat ihop säljare och köpare från 16 länder och har hittills förmedlat 600 djur från bönder i Somalia.

Johan Rippe, vice vd, PwC delade ut priset med motiveringen:

"Priset till bästa sociala entreprenörskap hösten 2017 går till ett företag som har hittat ett effektivt sätt att med teknikens hjälp lösa ett problem på plats utanför Sverige. Genom entreprenörens djupa kunskap och egen bakgrund har företaget skapat en affärsmodell som gör det lättare för andra att hjälpa de som har en svår och utsatt situation i denna entreprenörs födelseland genom att möjliggöra investeringar i levande tillgångar."

Ari.Farm grundades av Mohamed Jimale, nomad som lämnade Somalia för studier i Indien. Han kom som flykting till Sverige 2010 har sedan dess startat andra företag och även jobbat hos FN med flyktingfrågor.  

PwC är stolt sponsor och medgrundare av Business Challenge – ett engagemang inom ramen för PwC:s CSR-arbete och samhällsengagemang. Vi är även initiativtagare till och står som egen huvudsponsor för kategorin årets sociala entreprenör.

– Genom vårt engagemang för socialt entreprenörskap och sociala innovationer stödjer vi start-ups och framtidens kunder samt bidrar till lösningar för olika typer av samhällsutmaningar, säger Johan Rippe.

 

Ari.Farm vinnare socialt entreprenörsskap Business Challenge

Kontakta oss

Johan Rippe
vVD och ansvarig marknadsfrågor
Tel 0709-29 11 88
Email

Följ oss