Skatt och skratt på Kunskapsdagarna i Göteborg

2016-11-25


Skattefrågor och passion i en uppfriskande blandning. Lokalerna var fyllda till bristningsgränsen när PwC arrangerade Kunskapsdagarna i Göteborg för sjuttonde året i rad. 900 besökare minglade, lyssnade och fyllde på med ny information.


På bara några sekunder fylls borden i foajén med tomma kaffekoppar. Ingen vill missa inledningen av föreläsningen de har bokat in sig på. Oavsett om den handlar om nya skatteregler för fåmansföretag, eller hur OBH-grundaren Thomas Ek hittade vägen till framgång.
 

Initierade hummanden och raspande pennor blandas med gapskratt under Kunskapsdagarna på Svenska Mässan i Göteborg.
 

– Det är fjärde gången jag är här och jag får alltid med mig något nytt hem, säger Linda Liljekvist som är på plats tillsammans med några kollegor från ekonomiavdelningen på SCA.
 

Totalt finns 39 föreläsningar att välja på under de två novemberdagar som arrangemanget hålls i Göteborg. Majoriteten av föredragen innehåller matnyttig information om bolags- och skattefrågor och PwC:s egna experter föreläser bland annat om hållbarhetsrapportering, ekonomifunktioner och företagsbeskattning. Särskilt fokus ligger på de nya reglerna som börjar gälla från och med årsskiftet och för många av besökarna är kunskapen de bjuds på guld värd.
 

– Mycket av informationen behöver jag i mitt jobb, men det är kul att få en annan slags inspiration också, säger Linda Liljekvist.
 

Hon syftar på Thomas Ek som får publiken att vika sig av skratt under de två timmar han har till sitt förfogande. Detaljrikt berättar han om produkter som OBH Nordica satsade på men som floppade - hårtorken Crazy Duck som såg ut som en ”galen anka” och pizzaugnen som ingen vettig människa ville ha.
 

– Men vi vågade testa, det är det viktigaste. Prova, korrigera och sen kan du lyckas. Det är ett av mina bästa råd för framgång, säger han.
 

Digitaliseringens utmaningar var också ett område som lockade många åhörare. Teknikens utveckling fortsätter att gå i en rasande takt och påverkar de flesta verksamheter inom ett företag. Under kunskapsdagarnas andra dag drar Martin Lindqvist från PwC slutsatsen att det är angeläget för de flesta att utveckla tekniken och automatiseringen inför framtiden.
 

– De bästa digitala ekonomifunktionerna kan minska kostnaderna med 60 procent och samtidigt leverera högre kvalitet, konstaterar han.
 

I de ljusa föreläsningssalarna blandas torra fakta med visioner. Att stå med en fot i morgondagen är varje företagares dröm. Och Svenska Mässans egen vd Carin Kindbom är den som, mest av alla, har siktet inställt på framtiden. Under en fascinerande timme redogör hon för ett arbete i ständig rörelse. 
 

– Förändringar i vår omvärld påverkar oss. Vi konkurrerar på en internationell marknad och det är viktigt att vi kan utveckla förmågan att fånga upp möjligheterna, säger hon.
 

Carin Kindbom berikar besökarnas ordförråd med begrepp som ”bleisure”, att gränsen mellan arbete och nöje suddas ut, ”bizcation” som står för en kombinerad semester och affärsresa och ”lounger” som betyder att arbeta i ett rum tillsammans med andra - men långt ifrån ett skrivbord. Med tentakler som sträcker sig långt framåt i tiden skissar hon på vilka krav Svenska Mässans kunder kan tänkas ha om några år.
 

– Ju mer digitaliseringen utvecklas, desto attraktivare kommer ”live” att vara. Vår produkt är det mänskliga mötet, vilket vi tror att människor är beredda att betala för, säger hon.
 

Efter varje föreläsning tumlar publiken ut i de gemensamma utrymmena. Det bjuds på kaffe och fikabröd efter varje genomfört pass. För besökarna är umgänget I foajéerna minst lika viktigt som själva seminarierna. Här träffar de kollegor, kunder och gamla bekanta. Eller knyter nya kontakter över fikaborden.
 

– Kunskapsdagarna är kanonbra och vi kommer hit varje år. Vad som är bäst? Alla former av skattefrågor, säger Joakim Grissle, från Grissle Redovisningskonsult och Roger Johansson från Ekängen unisont.

 

Text: Lotta Engelbrektson
Foto: Sören Håkanlind

Kontakta oss

Inger Kollberg

Små och medelstora bolag, PwC Sverige

Tel 010-213 12 36

Följ oss i sociala medier