Lysande julhandel med multikanal marknadsföring

2017-12-19

jul i New York


Julen, en strålande tid för detaljhandeln såväl i butik som online. I år sätter upplevelser, virtuella affärer och appar för självscanning tonen. Ta del av de senaste shoppingtrenderna inför jul.

Julen sjungs in allt tidigare i Sverige. Svenskarna flyttar sin julhandel från december till november och enligt HUI Researchs prognos beräknas detaljhandeln öka med hela 3 procent i Sverige 2017, jämfört med ifjol.

"Är den fysiska butiken död, då konsumenter allt mer vill hämta information, shoppa och betala oberoende plats och tid?"

Rapporten "Holiday Outlook 2017", en studie som handlar om hur detaljhandeln i USA förberett sig inför julhandeln, visar att det inte är fallet. Företag kan vinna mycket på att maximera sin närvaro genom att kombinera digital marknadsföring med butiksförsäljning och slussa sin kund från en kanal till en annan.
 

Den perfekta kombinationen av digital närvaro och butiksförsäljning

Rapporten "Holiday Outlook 2017" tyder på den fysiska butikens återfödelse och de stora aktörerna försöker uppnå den perfekta kombinationen av digital närvaro och butiksförsäljning, så kallad multikanalsmarknadsföring. Grundprincipen är att företaget får in potentiella kunder både genom sociala medier, applikationer och e-handel parallellt med mer traditionell marknadsföring som reklam på stan, kataloger och i butiken.

Företaget bearbetar kunden över flera plattformar och finns där kunden är. Rapporten visar att allt fler konsumenter gör köpbeslutet på nätet, betalar inköpet online med en betallösning som Klarna, Paypal eller iZettle och sedan hämtar julklappen i affären eller får den levererad hem.

 

Virtuella butiker utan köer och appar för självscanning

Walmart har utvecklat en app för självscanning, där konsumenten själv scannar varorna i hyllan, betalar och visar transaktionen för personalen på vägen ut. Amazon har däremot utvecklat en virtuell affär där konsumenten kan strosa fram med en virtuell korg som hen fyller på med varor, betalar och “checkar ut”. En digital lösning för julhandlare som inte gillar att stå i kö.

Digitaliseringen har varit den största enskilda förändringsdrivaren inom detaljhandeln och bidragit till allt mer innovativa lösningar i en bransch där konkurrensen hårdnat. Små företag kan sälja till kunder världen över medan större aktörer kämpar för sin överlevnad och korsar digital marknadsföring med butiksförsäljning.

 

Spendera både tid och pengar i affären -  kundupplevelser har fått fotfäste

Näthandeln växer stadigt, men det går också att tyda andra konsumtionsmönster. De fysiska butikerna fyller än så länge en viktig funktion hos kunderna som vill se produkten, prova och känna på den innan hen genomför köpet, antingen i butiken eller online. Men det går också att tyda en ökad efterfrågan på kundupplevelser. Rapporten “Holiday Outlook 2017” visar att företag vill och behöver erbjuda upplevelser som både kittlar nyfikenheten och utbildar för att attrahera kunder till den fysiska butiken.

Ett gott exempel är Apple Store i Chicago där intresserade både kan underhållas, utbildas och informeras, som ett exempel på "concept stores" som blir allt vanligare. Den som vill kan mitt i vintern besöka Apple-affären och ta en promenad bland gröna virtuella ängar eller få se en glimt av solen då det behövs allra mest. Apple är ändå inte ensamma med att erbjuda en sfär där konsumenterna njuter av att både spendera tid och pengar, också Walmart bjuder i år in till 20 000 julfester i sina butiker.

Den fysiska butiken är i ett skede av förändring för att tillfredsställa framtidens konsument som kräver tillgänglighet dygnet runt och en allt mer personifierad upplevelse i ett kontantlöst samhälle.

Kontakta oss

Peter Malmgren
Partner Consulting, PwC Sverige
Tel 0723-53 00 20
Email

Per Hannover
Senior Executive Advisor Strategy&
Tel 0708-76 31 88
Email

Följ oss