Julhandelns trender i USA

E-handeln blir större än butikshandeln, visar rapporten "Holiday Outlook 2019"

Vad driver konsumtionen under julhandeln?

I PwC:s "Holiday Outlook 2019" berättar konsumenter i USA om deras köpbeteenden under julhandeln. Vad driver deras köp? Vad köper de, hur väljer de att handla och betala? Svaren ger insikter om vad handlare bör fokusera på. 

Det är sjätte året i rad som PwC kartlägger trender inom julhandeln och ger ut rapporten Holiday Outlook. I årets upplaga deltar 2 017 personer bosatta i USA:s samtliga stater från 17 år och uppåt. 

Sammanfattningsvis är konsumenterna positivt inställd till årets julhandel även om de inte är lika entusiastiska som förra året. Trots växande ekonomisk och geopolitisk osäkerhet bidrar faktorer som högre löner och lägre räntor till att konsumenterna känner sig mer lockade till att shoppa. 

86 procent ska spendera lika mycket eller mer än förra året. Genomsnittet per person ligger på 1 284 US-dollar vilket innebär en ökning på 2,7 procent. Pengarna går till julklappar, resor och upplevelser.
 

Konsumtionen under årets julhandel kommer att öka med 2,7 procent

Trender i Holiday Outlook 2019

Konsumenterna vill att det ska vara enkelt och bekvämt att shoppa. De vill själva bestämma hur de ska beställa, betala och få varan levererad och de använder digitala tjänster för att tillfredsställa shoppingupplevelsen. Hur handlarna anammar ny teknik och exempelvis hanterar kunddata är därmed viktigt för att kunna svara upp till konsumenternas förväntningar.  

En skillnad mot tidigare kartläggningar av julhandeln är att e-handeln nu beräknas bli större än butikshandeln. 54 procent säger att de kommer att shoppa på nätet jämfört med 42 procent 2018. Konsumenter från 53 år och uppåt föredrar att använda en dator medan yngre lika gärna använder en smartphone. Konsumenter i åldrarna 17-37 använder oftare än äldre en smartphone till att betala i butik och till röstassistans hemma. Likaså fattar de oftare köpbeslut utifrån annonser i sociala medier. 

En klar majoritet av konsumenterna, nära 75 procent, säger att de kommer att ha hållbarhet i åtanke när de shoppar i jul. Intresset för att köpa begagnat och att hyra ökar. 36 procent av 24-37-åringarna är positiva till att shoppa begagnade saker till sig själv och andra. 


 

E-handeln passerar butikshandeln

Färre shoppar på Black Friday

Black Friday inte längre ett måste

För några år sedan hade Black Friday en signifikant betydelse för julhandeln. Det var helt enkelt något konsumenterna inte ville missa. Under de fem åren vi har kartlagt konsumenterna och deras shoppingvanor har intresset svalnat. I år säger 36 procent att de ska shoppa på Black Friday jämfört med 59 procent 2015. 

 

Kontakta oss

Pia Johansson

Pia Johansson

Auktoriserad revisor, PwC Sverige

Tel 0709-29 41 42

Följ oss i sociala medier