Detaljhandelns kris 2019: Showrooming – en räddare i nöden?

2019-01-18

showrooming - exklusiva skor och väskor

Från att kunden först besöker en butik och handlar online sedan, utvecklas nu showrooomingsfenomenet – som genom intensivare kundupplevelser och hemleveranser genererar större försäljningssiffror.
 

Vissa har gått så långt och dödförklarat den fysiska butiken, medan andra ser omnikanalslösningar som vägen framåt. Men det finns andra lösningar. Showrooming är en av dessa.
 

Showrooming- ett lönsamt alternativ

Givet de hinder som återförsäljare står inför i dag är showrooming en försäljningsstrategi som du bör överväga. Showrooming kan ersätta olönsamma butiker och stödja e-handelssatsningen.

Ett showroom är i sin renaste form en butik som exponerar produkter, men säljer ingenting - i betydelsen att tillhandahålla varor till konsumenterna.

I stället blir ett showroom en fysisk plats där besökaren kan inspektera, prova och få rådgivning om produkten och beställa hem. Produkterna skickas därefter hem till kunden från någon annan plats än själva butiken.
 

Showrooming fungerar bäst för differentierade och sällanköpsvaror:

  • Produkter som varierar kraftigt från en återförsäljare till en annan (till exempel märkesvaror),
  • produkter som är helt nya för konsumenterna (till exempel den senaste elektroniska prylen),
  • sällanköpsvaror med höga prislappar som t ex kylskåp, smycken och lyxprodukter.
     

Showrooming fungerar mindre bra för:

  • Vardagsvaror: de flesta inom FMCG-sektorn, (som ketchup, läsk och strumpor).
  • Varor som konsumenten är mycket bekant med och som återfinns i varje butik.

Kontakta oss

Per Hannover

Senior Executive Advisor Strategy&, PwC Sverige

Tel 0708-76 31 88

Följ oss i sociala medier