Ekonomisk återhämtning ger rekordhög framtidstro

Inledningen av 2021 präglades av en god ekonomisk utveckling och mindre påverkan från effekterna av den globala pandemin, samtidigt som många länder påbörjade landsomfattande vaccinationer. I början på hösten var glädjen stor när flera länder – däribland Sverige – började lätta på restriktionerna och planera för återgången till en ny vardag.

Mot den bakgrunden är det inte så konstigt att företagsledarna i år överträffar den höga noteringen från förra årets CEO Survey i synen på utvecklingen av ekonomin. Både globalt och i Sverige är tron på den ekonomiska tillväxten mycket stark, hela 77 procent tror på ökad global tillväxt det kommande året.

Motsvarande siffra förra året var 76 procent globalt och 70 procent i Sverige. I skrivande stund är det dock osäkert på vilket sätt omikronvarianten av coronaviruset kommer att påverka företagsledarnas optimism framöver.

När det gäller synen på den ekonomiska utvecklingen i det egna landet tror 75 procent av företagsledarna globalt att tillväxten kommer öka tolv månader framåt. I Sverige är framtidstron ännu starkare, hela 86 procent tror på ökad tillväxt i landet det kommande året. Möjligen kan den starkare framtidstron i Sverige hänga ihop med en kombination av stora offentliga stimulansåtgärder och att Sverige undvikit en "hård" nedstängning.
 

Private Equity i topp när det gäller framtidstro

Det är intressant att notera att inställningen till framtida intäkter varierar kraftigt mellan olika branscher. I topp ligger Private Equity – eller riskkapitalbolagen – där nästan sju av tio företagsledare tror på ökade intäkter i det egna bolaget under det kommande året. Även teknikorienterade företag (Technology) ligger högt när det gäller framtidstro. Båda dessa branscher gynnas av den goda tillgången på kapital som fortsatt råder i många ekonomier. Generellt sett påverkas dock många branscher för närvarande av komponentbrist och höga energi- och råvarukostnader.

Branscher som har lägre förväntningar på intäkterna det kommande året är bland annat fordonsindustrin och besöksnäringen. Där tror cirka 45 procent av företagsledarna på ökade intäkter de kommande tolv månaderna. Fordonsindustrin brottas bland annat med komponentbrist, medan besöksnäringen kämpar med de kvardröjande effekterna av pandemin.

Övergripande är en majoritet av företagsledarna optimistiska när det gäller det egna företagets framtid. Drygt hälften är övertygade om att verksamhetens intäkter kommer att öka under de kommande tolv månaderna, jämfört med 36 procent för ett år sedan. I Sverige är stämningen än mer positiv: 64 procent menar att intäkterna kommer öka under det kommande året, vilket kan jämföras med 33 procent förra året.
 

Bransch och framtidstro

Andelen företagsledare i respektive bransch som tror att företaget kommer att öka sina intäkter under den kommande tolvmånadersperioden.

USA och Kina skruvar ner förväntningarna 

Företagsledare i Brasilien, Kina, Tyskland och USA är mindre positiva till ökad global tillväxt jämfört med för ett år sedan, medan företagsledarna i Indien, Japan och Storbritannien är mer optimistiska jämfört med förra årets rapport.

I USA är förändringen relativt stor (från 88 till 70 procent positiva), medan andelen positiva i Kina har gått ner med nio procentenheter (från 71 till 62 procent). En förklaring till den ändrade inställningen i USA och Kina kan vara att man där har kommit ett steg längre i sin återhämtning efter pandemin och nu måste ta itu med problem som stigande inflation, fastighetsbubblor, störningar i leveranskedjor samt komponent- och arbetskraftsbrist.

En annan anledning till den lägre optimismen kan vara den pågående maktkampen mellan världens två största ekonomier. Denna skapar spänningar och osäkerhet kring frågor som handelshinder, hantering av mänskliga rättigheter och andra större makropolitiska utmaningar i närområden, vilket kan återspeglas i företagsledarnas syn på framtiden.

Vilket land anses då vara det viktigaste för att öka intäkterna i det egna företaget under de kommande tolv månaderna? Här ligger USA även i år på förstaplatsen och ökar dessutom sin ledning före tvåan Kina.

Den trend som vi fångade upp redan i fjol – att Storbritannien ökar i betydelse som land att göra affärer med – fortsätter även i år och landet kommer nu på en fjärdeplats, tätt efter Tyskland. 18 procent av företagsledarna menar att Tyskland är viktigast för att öka intäkterna i det egna företaget och 17 procent säger att Storbritannien har störst betydelse. Den här utvecklingen är särskilt intressant med tanke på Storbritanniens utträde ur EU i januari 2020.

"Ökad digitalisering och utveckling av verksamheter har skapat en ny bas för riskkapitalbolag. Om man till det lägger goda makroekonomiska förutsättningar i form av låga räntor och tillgång till kapital, har konsekvensen blivit en kapplöpning inom transaktioner kopplade till teknikbolag. Samtidigt måste vi lyfta blicken bortom själva transaktionen. En väl genomförd företagsaffär slutar inte med att köpare och säljare är överens, värden skapas först när verksamheter utvecklas tillsammans.”

Sofia Lönnkvist, ansvarig Deals Analytics & Modelling, PwC Sverige
Vilka tre länder anser du vara viktigast för att öka intäkterna i ditt företag under de kommande tolv månaderna?

Kontakta oss

Sofia Götmar-Blomstedt

Sofia Götmar-Blomstedt

Vd, PwC Sverige

Tel 0709-29 28 82

Jörgen Haglund

Jörgen Haglund

Markets Leader och vice vd, PwC Sverige

Tel 0709-29 31 51

Följ oss i sociala medier