PwC var finansiell rådgivare vid försäljningen av DesignOnline till NS Intressenter

DesignOnline är en svensk onlineåterförsäljare av design- och heminredningsprodukter. Med över 14 000 artiklar från mer än 170 olika varumärken är bolaget en av de ledande aktörerna inom sin nisch.

DesignOnline finns representerade med lokala webbsajter på åtta olika marknader: Sverige, Norge, Finland, Danmark, Tyskland, Frankrike, Spanien och Nederländerna, och har en .com-sajt som servar resten av den globala marknaden.

Under de senaste åren har bolaget upplevt en exceptionell tillväxt (CAGR om 74 procent 2012-2015) och lyckats uppvisa god lönsamhet. År 2015 prognostiseras försäljningen att uppgå till 180 miljoner kronor med en EBITDA på drygt 20 miljoner kronor.

PwC har bistått bolaget och ledningen i förberedelsefasen vid framtagandet av en robust och detaljerad affärsplan. Fokus var att adressera strategiskt viktiga frågor och branschspecifika utmaningar.

Caset presenterades för ett antal utvalda intressenter, med fokus på medelstora PE-hus och internationella branschaktörer. Lockade av affärsmodellens skalbarhet och ledningsgruppens kompetens var det flera köpare som uppvisade ett starkt intresse.

Vi managerade detta intresse på ett framgångsrikt sätt och lyckades upprätthålla konkurrens processen igenom, vilket var en av nyckelfaktorerna för att uppnå ett attraktivt utfall.

DesignOnline förvärvades av ett konsortium av finansiella investerare ledda av NS Intressenter.

Med den nya ägaren är bolaget väl positionerat för en fortsatt stark expansion.

“På kort tid har PwC-teamet skaffat sig en djup förståelse för vår verksamhet och detaljerna i vår affär. Vi har haft en nära och utmärkt dialog oavsett tidpunkt på dygnet och jag känner en stor respekt för den kompetens och erfarenhet som teamet har visat. Vi är mycket nöjda och rekommenderar dem för liknande uppdrag."

Jörgen Bödmar, grundare DesignOnline

Kontakta oss

Johan Rosenberg

Partner / Head of M&A, PwC Sverige

Tel 0709-29 35 52

Följ oss i sociala medier