Prestigefullt designpris till SJ

2018-06-14

På plats för att ta emot utmärkelsen på Kulturhuset Stadsteatern i Stockholm var: Klara Gustafsson (PwC:s Experience Center), Josefin Martinsson (Bontouch), Carl-Johan Mölstad (PwC:s Experience Center), Arvid Ådell (PwC:s Experience Center), Mattias Cederfeldt (PwC:s Experience Center), Johan Wistrand (SJ), Mayako Fagerfjäll (Bontouch). Bontouch är en byrå som utvecklar SJ:s app.  

SJ stod som vinnare i kategorin Digitala produkter och tjänster när Design S – Swedish Design Awards 2018 delades ut den 11 juni. Bakom det framgångsrika designarbetet ligger PwC:s Experience Center Stockholm, tidigare Pond, som har satsat på användarvänlighet och självklarhet.

 

Design S – Swedish Design Awards är Sveriges främsta och bredaste designutmärkelse som hela designbranschen står bakom. Utmärkelsen riktar sig till professionella designers, formgivare, arkitekter, enskilda utövare, producenter och företag som arbetar med design och form i bred bemärkelse.
 

Digitala produkter och tjänster

Vinnarna i de olika kategorierna från arkitektur till industridesign och mode korades den 11 juni på Kulturhuset Stadsteatern i Stockholm. I kategorin Digitala produkter och tjänster kammade SJ hem priset. Juryns motivering löd:

"Med en självklar, ren och användarvänlig miljö i grunden, ett antal nyckelfunktioner som löser och underlättar brukarnas behov på individuell nivå samt ett lättsamt och mänskligt språkbruk, har kundernas perception av SJ förflyttats från förseningar och inställda tåg till användarvänlighet och självklarhet med hjälp av design."

Petra Stenqvist, ansvarig för uppdraget på Experience Center, beskriver utmärkelsen så här:

– Det känns fantastiskt att få ett så fint erkännande på att design verkligen kan göra skillnad.
 

Om uppdraget

I uppdraget ingick en samling digitala lösningar som exempelvis webben och appar som följer med SJ:s resenärer innan, under och efter resan med funktioner som klock-app, platskarta och platsindikation på plattformen. De digitala kanalerna har fått tydliga och enhetliga designriktlinjer. Ett nytt symbolspråk har tagits fram för att få ett stilrent och enhetligt manér. De nya lösningarna är designade för att ständigt kunna anpassas till nya typer av enheter.
 

Vill du veta mer?

Via länken nedan finner du mer information om uppdraget och vilka som ingick i teamet.


Dubbelt upp

Det råder ett prisregn över SJ och Experience Center. Så sent som i maj vann SJ priset "Årets bästa sajt" av branschorganisationen IDG, där Experience Center stod för designen. Läs mer här:

Kundupplevelse i fokus när SJ får pris

Kontakta oss

Petra Stenqvist

Partner Experience Center, PwC Sverige

Följ oss i sociala medier