Kundkraven ökar i försäkringsbranschen

2018-04-03

Start adding items to your reading lists:
or
Save this item to:
This item has been saved to your reading list.
kvinna och man bläddrar i dokument på kontor

Är framtidens försäkringsbransch kundstyrd och digitaliserad? Om man frågar försäkringsledare världen över är svaret ja, men vägen dit är ännu lång. Utmaningarna är många för en mogen bransch med låg utvecklingstakt, visar PwC:s färska studie.

Kundkraven ökar, digitaliseringen accelererar, regelverken vållar huvudbry och tekniska landvinningar formar om branschen. Studien "CEO Survey 2018 - försäkring" där hundra försäkringsledare intervjuas om sin syn på framtiden, visar att orosmomenten är många bland företagsledare i försäkringsbranschen.

Överreglering, digitalisering och tekniska framsteg oroar majoriteten av de intervjuade företagsledarna.
 

Satsa på system och processförändringar

Försäkringssektorn är fortsatt en av de sektorer (i den globala ekonomin) som utsatts för mest störningar på grund av hastigheten på den tekniska utvecklingen.

"För att få upp hastigheten borde försäkringsbolag satsa på system- och processförändringar. Det krävs en strategi för avveckling av gamla system, automatisering och sedan en plattform för att vara redo för nästa våg av tekniska framsteg."

Morgan Sandström, försäkringsledare, PwC Sverige

Digitaliseringen accelererar och förändrar affärsmodellerna

De tekniska framstegen (som effektiviseringsmodeller) kommer i det långa loppet att förändra både affärsmodeller och arbetssätt genom hela försäkringsbranschen.

– Det höga tempot och den snabba omvandlingen är en utmaning för en mogen bransch med långsam utvecklingstakt, säger Morgan Sandström

Framgångsrika försäkringsbolag måste säkra att deras verksamhet både har teknisk kompetens och innovationsvilja, liksom att människa och maskin ska kunna bli bättre på att samarbeta, säger Stephen O’Hearn Global Insurance Lead på PwC.
 

Så ser försäkringsledarna på framtiden

  • 93 procent av försäkringsledarna är oroade på grund av digitaliseringen och 85 procent på grund av hastigheten på de tekniska framstegen.
  • 86 procent av försäkringsbolagens ledare är oroade över bristen på digitala färdigheter i det egna företaget.
  • 49 procent planerar en ny strategisk allians eller ett joint venture för att öka lönsamheten under det närmaste året.
  • 78 procent anser att konsumenternas förändrade beteende är ett hot mot tillväxten.
     

Om rapporten

100 företagsledare inom försäkringsbranschen världen över intervjuades om sin syn om nuläge och framtida utmaningar inom försäkringsbranschen. Rapporten baseras på den årliga globala undersökningen ”CEO Survey 2018”.

Kontakta oss

Morgan Sandström
Ansvarig Insurance
Tel 0709-29 40 58
Email

Följ oss