2018-04-03
Är framtidens försäkringsbransch kundstyrd och digitaliserad? Om man frågar försäkringsledare världen över är svaret ja, men vägen dit är ännu lång. Utmaningarna är många för en mogen bransch med låg utvecklingstakt, visar PwC:s färska studie.
Kundkraven ökar, digitaliseringen accelererar, regelverken vållar huvudbry och tekniska landvinningar formar om branschen. Studien "CEO Survey 2018 - försäkring" där hundra försäkringsledare intervjuas om sin syn på framtiden, visar att orosmomenten är många bland företagsledare i försäkringsbranschen.
Överreglering, digitalisering och tekniska framsteg oroar majoriteten av de intervjuade företagsledarna.
Försäkringssektorn är fortsatt en av de sektorer (i den globala ekonomin) som utsatts för mest störningar på grund av hastigheten på den tekniska utvecklingen.
"För att få upp hastigheten borde försäkringsbolag satsa på system- och processförändringar. Det krävs en strategi för avveckling av gamla system, automatisering och sedan en plattform för att vara redo för nästa våg av tekniska framsteg."
De tekniska framstegen (som effektiviseringsmodeller) kommer i det långa loppet att förändra både affärsmodeller och arbetssätt genom hela försäkringsbranschen.
– Det höga tempot och den snabba omvandlingen är en utmaning för en mogen bransch med långsam utvecklingstakt, säger Morgan Sandström
Framgångsrika försäkringsbolag måste säkra att deras verksamhet både har teknisk kompetens och innovationsvilja, liksom att människa och maskin ska kunna bli bättre på att samarbeta, säger Stephen O’Hearn Global Insurance Lead på PwC.
100 företagsledare inom försäkringsbranschen världen över intervjuades om sin syn om nuläge och framtida utmaningar inom försäkringsbranschen. Rapporten baseras på den årliga globala undersökningen ”CEO Survey 2018”.
Vilka är de viktigaste frågorna kring teknikutveckling inom finansiella sektorn? De presenteras i rapporten "Top Financial Services Industry Issues of 2018".
Självkörande bilar och smarta hem kan minska möjligheterna till höga premier. Och robotlösningar ersätter personal. Läs om hoten mot försäkringsbranschen.
86 procent av försäkringsbolagen ser nya aktörer inom InsurTech som ett hot. Hur ska försäkringsbranschen dra nytta av teknologin? Läs PwC:s rapport.
Maskininlärning (machine learning) hjälper maskiner att lära sig förstå helt på egen hand. Inom finansiell sektor arbetar man intensivt med att försöka etablera självlärande AI-lösningar.
Morgan Sandström
Ansvarig Insurance
Tel 0709-29 40 58
Email
© 2018 PwC. All rights reserved. PwC refers to the PwC network and/or one or more of its member firms, each of which is a separate legal entity. Please see www.pwc.com/structure for further details.