Google, AI och robotar vässar PwC inifrån och ut

kvinna och man tittar på surfplatta


PwC har helt och hållet omfamnat möjligheterna med digital teknik både i kunduppdrag och internt.

 

Ett exempel är den nya enheten Delivery Center som i grunden förändrar och effektiviserar revisionsuppdrag. Tack vare digitala lösningar kan vissa standardiserade arbetsmoment utföras digitalt och på distans i stället för på plats hos kund. En del moment kan även automatiseras med hjälp av robotteknik.

– Vi driver ett automatiseringsarbete avseende flera av våra tjänster och har ett team inom Delivery Center som enbart arbetar med automatisering, berättar Sara Nordberg-Jansson, COO Delivery Center.

Även för interna processer kan digital teknik bidra till bättre samverkan och därmed vässade kundleveranser. PwC gick därför i mars 2017 över till Google Cloud som arbetsplattform. Systemskiftet innebär ett helt nytt  sätt att interagera digitalt och medarbetarna kan nu enkelt arbeta helt gränsöverskridande mellan olika kontor och affärsområden. Den interna effektiviteten och samverkan ökar också. Genom till exempel videomöten kan kollegor och kunder enkelt mötas var de än befinner sig i världen. Google gör också att medarbetare kan samarbeta i realtid utan att behöva skicka dokument fram och tillbaka.

– Going Google innebär en sömlös arbetsvardag där tekniken stöttar och underlättar vår leverans. Google Apps for Work som arbetsplattform är startskottet för en kontinuerlig verksamhetsförändring för hela PwC. På sikt är det av samma dignitet som när varje medarbetare fick en PC, säger Sara Nordkvist, projektledare för Google-implementeringen.

Kontakta oss

Johan Rippe

vVD och ansvarig marknadsfrågor

Tel 0709-29 11 88

Följ oss i sociala medier