Total Retail 2016

Mar 23, 2016

Framtidens shopping finns i Kina

Då online shopping fortsätter att växa på bekostnad av butiksbesök, kommer fokus i framtiden att ligga på att skapa unika upplevelser som definierar varumärket och får kunden att komma tillbaka oavsett kanal.

Fler än 23 000 nätshoppare i 25 länder deltog i PwC:s mest omfattande undersökning "Total Retail 2016". De förändrade beteenden som svaren avslöjar kommer att ge upphov till en revolution inom detaljhandeln. Och det är de kinesiska shopparna som visar vägen. 

Shopping via mobiltelefoner utvecklas på ett likartat sätt. Andelen kinesiska konsumenter som är beredda att ladda sina telefoner med shoppingpengar ökade från 56 procent 2014 till 60 procent 2015.

Det är uppenbart att mobila enheter är på god väg att bli de viktigaste verktygen, och även här är det de kinesiska shopparna som går före. 65 procent av de kinesiska konsumenterna säger att de handlar med hjälp av mobilen minst en gång i månaden, mot bara 28 procent av alla som deltog i undersökningen.

Kontakta oss

Peter Malmgren

Partner Consulting, PwC Sverige

Tel 0723-53 00 20

Följ oss i sociala medier