Customer engagement in an era of energy transformation

2016-03-09

Teknik har gått om konkurrensen som den enskilt största källan till förändring som påverkar energibolagens kundrelationer. Det gör att kundernas förväntningar på bolagen förändras.

De nätupplevelser som kunderna blivit vana vid på områden som detaljhandel, resor och media utgör nu en ny norm som höjer kraven för grundläggande delar av ett energibolags verksamhet som mäthantering, fakturering, betalning och avbrottshantering.

Detta i kombination med utvecklingen av smart teknologi och smarta apparater samt energiförvaltning, öppnar upp nya möjligheter inom kundservice, nya värdeskapande tjänster och nya affärsflöden. Samtidigt gör utvecklingen inom kraftteknik i form av lagring och självgenerering av energi att intäkterna och tillväxten minskar. Tidigare handlade den största utmaningen om att förlora kunder på marknader där konkurrensen gjorde att de kunde välja mellan olika energibolag.

I framtiden kommer utmaningen, oberoende av konkurrensen, att handla om att kunderna har mindre behov av traditionella energibolag. Tidigare var det endast stora industrikunder som kunde utveckla sina egna energilösningar. Nu omfattas många fler kunder av den möjligheten.

Kontakta oss

Anna Elmfeldt

Branschansvarig inom energy, utilities & mining, PwC Sverige

Tel 0709-29 41 66

Följ oss i sociala medier