Sälja företag? Därför ska du vara ute i god tid!

Christian Karlsson , PwC Sverige 2015-09-23

Att sälja företaget är en av de största affärer du kommer att göra. Se till att du är ute i god tid, det kommer att maximera dina möjligheter att göra din bästa affär någonsin.

När du planerar att sälja ditt företag, är du förmodligen på väg att göra en av ditt livs större affärer. Precis som vid en husaffär handlar det ofta om stora belopp. Men att sälja ett företag är mer komplicerat eftersom det ofta involverar fler berörda parter i form av personal, andra delägare, kunder och leverantörer samt eventuella finansiärer.
 

Exit sker tidigare

Förr var det självklart att man startade företag eller tog över driften och höll sig kvar på samma plats till pensionen. I dag har landskapet ritats om – en så kallad ”exit” sker ofta betydligt tidigare. Att vara entreprenör har blivit ”inne” och det är inte ovanligt att några av dessa driftiga företagare blir så kallade serieentreprenörer. De startar upp, säljer av och drar igång nästa projekt. Driver du ett familjeföretag vill du säkert att nästa generation ska ta över. Idag är det inte lika självklart som tidigare att barnen ska fatta företagets stafettpinne. Vill de ens? Och framförallt: är de lämpade att ta över?
 

5 anledningar att vara ute i god tid

  1. Genom att vara ute i tid hinner du se till att företaget har god ordning och reda i alla handlingar och dokument som förväntas att du har koll på. Om du inte har det riskerar du att det blir svårare att sälja företaget eller att köpeskillingen blir lägre än du hade tänkt.

  2. Du hinner omförhandla eventuellt olönsamma avtal både bland leverantörer och kunder.

  3. Du kan skapa dig en bättre skattemässig position genom att säkerställa att så stor del av köpeskillingen som möjligt (i bästa fall hela) kan beskattas med så kallat sparat gränsbelopp, vilket för närvarande ger endast 20 procent i skatt. Har du inte ett direkt behov av pengar i handen, eller för avsikt att använda likviderna direkt utan kanske vill starta upp andra projekt och göra investeringar, så finns fler ännu mer fördelaktiga alternativ.

  4. Du som är inne i din bransch vet säkert bäst vem som är den mest optimala köparen. Har du gott om tid kan dock en ”större” säljprocess, till exempel med hjälp av en företagsmäklare göra att du finner andra aktörer som ser andra värden och potential i din verksamhet.

  5. Det är inte helt ovanligt att den nya ägaren vill att du är kvar i verksamheten under ett par år. Några har faktiskt blivit överraskade över detta, nu när de tänkt gå i pension. Processen hade behövt börja något tidigare!

 

För mer information kontakta:
Christian Karlsson: christian.karlsson@pwc.com eller 010-2131558

Kontakta oss

Christian Karlsson

, PwC Sverige

Tel 0709-29 15 58

Följ oss i sociala medier