3 rutiner som hjälper dig att fakturera i tid

2015-10-26

Tre rutiner som hjälper dig att fakturera i tid


Att hinna fakturera i tid är en utmaning för många småföretagare som har fullt upp med att sköta verksamheten. Här får du tre smarta rutiner som gör att du kan fakturera snabbare.

Företagets likviditet (betalningsförmåga) påverkas negativt när du inte hinner skicka ut företagets fakturor i tid. Om du låter bli att fakturera kan du till slut själv få problem att betala företagets fakturor. Här kommer några förslag på hur du kan förbättra faktureringen och få in pengarna snabbare på företagets konto:
 

1. Skapa fakturan vid försäljningstillfället

Redan vid försäljningstillfället kan du underlätta genom att antingen skapa fakturan där och då, eller i alla fall ett underlag som bara kräver en mindre kontroll innan den skickas iväg till kunden. Du minskar risken att missa någon vara eller timma avsevärt om du tänker på att skapa underlaget så nära försäljningstillfället som möjligt. Oavsett om du ska fakturera tjänster, tid eller varor behöver du göra en notering för att komma ihåg vad du sålt. Gör noteringen i ett program eller direkt på fakturan istället för att använda ett orderblock eller papper. Då behöver du inte göra om proceduren när du sedan ska skapa en faktura. Har du personal kan de hjälpa till att registrera försäljningen åt dig och du behöver bara kontrollera och skicka fakturan. Det finns både enkla och mer komplicerade program att använda sig av som funkar fint även i mer robusta miljöer.
 

2. Skicka fakturorna digitalt

Lägg inte tid och energi på att skriva ut företagets fakturor. Då måste du också packa, frankera, skriva adresser och skicka fakturorna på brevlådan. Skicka dina fakturor digitalt istället!
De flesta faktureringsprogram har i dag möjligheten att skicka fakturan direkt från ditt system till kunden, antingen som ett mail till mottagaren eller som e-faktura. När du skickar e-fakturor ansluter du dig till en fakturaväxlare som anpassar fakturan efter kundens system så att den går rakt in där. Flera system fixar det galant utan mellanhand och du märker knappt av om det var ett mail eller en e-faktura som gick iväg.
 

3. Använd ett smart system

När underlaget är skapat och det är dags att få iväg fakturan, se till att du även har en koppling till din egen bokföring. Fakturorna blir bokförda direkt och du behöver inte registrera dem igen för att de ska komma med på rapporterna.

Även om du fakturerar i eget program, skilt från bokföringen, finns flera möjligheter till integration mellan systemen på marknaden och fakturorna kan flyttas från ett program till ett annat.

Följ oss i sociala medier