Vanliga fel i bokföringen – så undviker du dem

2015-11-26

Fel smyger sig lätt in i bokföringen utan att du märker det. Så här undviker du tre vanliga bokföringsmisstag genom enkla rutiner.

BAS-kontoplanen är grunden i bokföring. Den är logiskt uppbyggd, men det är ändå lätt att bokföra på fel sätt. Även om BAS-kontoplanen är logisk och relativt enkelt uppställd gör många företagare fel när de ska in och sondera bland kontona. Här är tre vanliga fel, och svaret på hur du undviker dem:
 

1. Samma kostnader men olika konton

Ett av de vanligaste felen bland företagare som bokför är att över tid använda olika konton för samma kostnader. Har du till exempel använt konto 6210 för telefonkostnader ska du fortsätta använda samma konto hela året och inte blanda in nya konton för telefonkostnader, som 6212, förutsatt att det inte är några nytt du vill följa upp specifikt. Kontrollera löpande att du använder rätt konton till rätt sak, annars kommer du att få lägga tid på att rätta i slutet av räkenskapsåret.
 

2. Du bokför på första bästa konto

Många företagare bokför kostnader på första, bästa konto. Det kan till exempel vara en bilkostnad: Tittar man igenom BAS-kontoplanen från toppen hittar man bil på konto 1240. Men detta är ett tillgångskonto som du alltså använder när du köpt in en bil, att bokföra alla löpande bilkostnader på det kontot blir alltså fel. Genom att lära dig kontoklasserna kan du snabbt hoppa ner i kontoplanen till kostnadskonton och där hitta kostnadskontot för just bilkostnader.
 

3. Ingående och utgående moms – lätt att blanda ihop

Moms är en knepig sak att bokföra, många blandar ihop ingående och utgående moms i bokföringen. Ingående moms använder du när du köpt in något och utgående moms när du sålt något och skickat iväg en faktura som någon ska betala in till ditt företag. Om du ständigt påminner dig själv om vilken moms som hör hemma var slipper du enkla fel och dyrbar rättning i efterhand.

Kontakta oss

Följ oss i sociala medier