Forskning i Fickformat är en vetenskaplig skriftserie som ges ut i ett samarbete mellan EFI vid Handelshögskolan i Stockholm och PwC.
Marknadsföringsforskaren Fredrik Törn utmanar i denna skrift den gängse uppfattningen att enhetlig och konsekvent kommunikation är vägen till att säkra ett varumärkes fortsatta framgång. För starka varumärken kan en alltför strömlinjeformad kommunikationsstrategi tvärtom fungera som en tvångströja. Otypiska och överraskande budskap väcker däremot konsumenters nyfikenhet. Med hjälp av experiment visar Törn att så kallad inkongruent kommunikation – det vill säga budskap som bryter mot konsumenternas associationer till varumärket – bidrar till mer positiva attityder, högre köpintention och ett större intresse för varumärket. Törns ambition är att inspirera kommunikatörer och varumärkesägare till att våga tänka utanför ramarna för att stärka varumärkets långsiktiga livskraft.
Pris: 240 kr inklusive moms
Utgivningsår: 2010