Football´s digital transformation

2014-12-01

Fotbollens kommersiella del har gått in i den digitala tidsåldern. Klubbar använder personligt anpassat innehåll som en ny motor för mediaintäkter. Avancerad teknik öppnar för nya affärsmodeller och tillväxtstrategier. Detta är resultaten från studien som genomförts av PwC Schweiz, International Football Arena och exozet.
 

Som ordspråket säger, "efter en match är före en match": Digital teknik och media möjliggör för fotbollsfans och klubbar att kommunicera med varandra långt utöver de 90 minuter som en match pågår. Och dessa tekniska möjligheter ökar efterfrågan på mer innehåll och en personlig användarupplevelse.
 

"I den digitala tidsåldern behöver fotbollsklubbar utveckla nya affärsmodeller och marknadsföringsstrategier om de vill förbli konkurrenskraftiga utanför planen likaväl som innanför", säger David Dellea, chef för Sports Business Advisory på PwC Schweiz. "En växande generation fotbollsfans har vuxit upp i den digitala världen. Och speciellt för dessa "digitala infödingar", kommer klubbens digitalt erbjudande att spela en avgörande roll för om de blir fans och slutligen förbli lojal mot klubben."
 

Personlig användarupplevelse

Fotbollsfans lämnar ett betydande spår av personuppgifter när de interagerar i den digitala världen. Genom att analysera dessa data, kan fotbollsklubbar lära känna varje följare bättre. Genom att anpassa riktade innehåll och marknadsföringsbudskap för relevanta produkter kan de dessutom få en avgörande fördel i branschen. Detta kommer att bidra till att säkra varumärkeslojalitet och samtidigt stärka klubbintäkter genom möjligheter till cross selling och up selling.
 

Exklusiva data inom räckhåll hela tiden

Tack vare ny bärbar teknik kommer fansen att exempelvis kunna jämföra sin puls med sina fotbollsstjärnors eller njuta en av helt nya fotbollsupplevelser via livekommentarer från pitchside. "Marknaden för bärbart har bara börjat ta fart. Priserna är överkomlia och plattformarna är, än så länge, oreglerade. Tillgången till all denna kommersiella data kommer att ge upphov till lukrativa affärsmodeller och marknadsföringsstrategier för klubbar och spelare", säger Frank Zahn, vd för exozet.
 

Om studien

Studien "Football´s digital transformation - Growth opportunities for football in the digital age" utvecklades som ett samarbete mellan PwC Schweiz, International Football Arena och exozet. Den syftar till att reflektera över ett antal distinkta men sammanflätade områden och framhäva deras potentiella inverkan på hur fotbollens kommersiella delar bedrivs i dag.

Kontakta oss

Nicklas Kullberg

Partner

Tel 0709-29 34 08

Följ oss i sociala medier