How to be no. 1: Facing future challenges in the automotive industry

2014-06-02

Fordonsindustrin är en tillväxtindustri. Den har brutit rekord efter rekord de senaste åren, utan något slut i sikte. Försäljning och produktion i Kina blomstrar. På andra sidan jordklotet fortsätter en stark återhämtning i USA för att överträffa förväntningarna.
 

Men samtidigt som det är rekordtillväxt står industrin också inför nya utmaningar:

  • Demografiska förändringar och djupgående förändringar i den globala ekonomiska makten orsakar stora omvälvningar i efterfrågan.
  • Konsumenternas förväntningar förändras radikalt.
  • Ny teknik förändrar fordonen i snabb takt, från den "anslutna bilen" och förstärkt förarstöd till bättre bränsleeffektivitet och nya eller förbättrade drivlinor.

Fordonstillverkare och leverantörer konfronteras med ökande komplexitet som en följd av allt fler produkter och alternativ, kortare teknikcykler, ökat tryck på förnyelse och globala leveransnätverk.

Samtidigt behöver de balansera behoven och kraven från kunder, investerare, myndigheter, icke-statliga organisationer (NGO) och allmänheten. Men utan ett tryck skulle det inte finnas några diamanter. Hård konkurrens skapar effektivitet, uppfinningsrikedom, flexibilitet och beslutsamhet. Vilka är några av nycklarna till framgång i denna snabbt föränderliga miljö?

  • Känn till dina marknader
  • Bygg varumärke
  • Anpassa produktionsstrategier
  • Ta ett långsiktigt perspektiv.


Ledare som driver bilföretag har viktiga beslut att fatta. De behöver skapa en sammanhållen strategi, definiera mål och hitta vägar och rätt personer för att nå fram. Denna rapport har inte alla svar, men den kan förhoppningsvis ge några användbara utgångspunkter för vidare eftertanke och diskussion. Vi ser fram emot att fortsätta samtalet med dig.

Kontakta oss

Bo Karlsson

Transformation leader

Tel 0709-29 11 17

Följ oss i sociala medier