En carve-out är försäljningen av en tillgång, affärsenhet, division eller ett dotterbolag till en köpare som antingen integrerar transaktionsobjektet i sin verksamhet eller gör det till ett fristående företag.
En carve-out kan också göras med motivet att börsintroducera ett dotterbolag. Ofta har transaktionsobjektet vid en carve-out en befintlig personalstyrka och ett eget kundsegment vilket gör det till ett attraktivt mål för investeringsbolag.
Motivet till att genomföra en carve-out från säljarens perspektiv kan exempelvis vara att fokusera på kärnkompetens eller erhålla likvida medel, dvs. en kontantinfusion.
För att realisera transaktionens fulla värde krävs en förståelse för kostnadsdrivare, kritiska aktiviteter och risker inom den operationella separationen.
Genom att använda beprövade verktyg för carve-out planering och genomförande underlättas identifieringen av oförutsedda kostnader och optimeringen av verksamhetsmodellen. Detta arbetssätt säkerställer en smidig övergångsprocess.
Som kund kan du få hjälp av oss på PwC genom hela processen.
Carve-out/separationsprocessen går att dela upp i två faser vilka utförs före och efter transaktionen. I förstadiet till transaktionen görs en konceptuell uppdelning av moderbolaget och transaktionsobjektet vilken används som mall vid själva utförandet av separationen.
Vad carve-out är, vad man behöver tänka på och hur man faktiskt får till en sådan transaktion får vi veta mer om i det här poddavsnittet. Sofia Nordenskjöld, Viktor Magnusson och Marcus Jonsson, som arbetat med ett flertal carve-out-transaktioner, delar med sig av sina erfarenheter och kunskaper.