Fortsatta problem med phishing och falska fakturor

2023-12-12

Problemet med phishing och falska fakturor fortsätter att drabba svenska företag. Detta gäller även oss på PwC och ibland pågår det bedrägeriförsök där cyberkriminella aktörer utger sig för att vara oss. Vi ser självklart mycket allvarligt på denna typ av brottslighet och samverkar alltid med brottsbekämpande myndigheter i ärenden som dessa.

Här följer några generella tips på hur du kan agera när du utsatts för bedrägeriförsök:

  • Har du fått en misstänkt bluffaktura bör du gå in på Svensk Handels varningslista, där du kan kontrollera om det fakturerande företaget är listat som en oseriös aktör.

  • När du har konstaterat att det rör sig om en bluffaktura bör du bestrida den. Kom ihåg att alltid behålla kvitton samt dokumentation och mailkorrespondens kring bestridandet. Skicka även in en kopia av underlaget till varningslistan@svenskhandel.se.

  • Bra attesteringsrutiner och kontroll på leverantörsregister i bokföringssystemet gör det lättare att undvika bluffakturor. Medarbetare inom ekonomifunktionen bör vara särskilt noggranna i semestertider och informera vikarier om vilka leverantörer företaget gör affärer med.

Vid minsta misstanke om bedrägeri som gäller PwC som leverantör vill vi att våra kunder kontaktar oss direkt, för att säkerställa att en faktura är korrekt och inte falsk. 

Om du som företagare eller privatperson har drabbats av ett bedrägeri är det också viktigt att polisanmäla det omgående.

se upp för bluffakturor

Kontakta oss

Kundtjänst

Kundtjänst

Kundtjänst, PwC Sverige

Tel 010-212 50 00

Följ oss i sociala medier