Strategy& Sverige

Strategi och kommersiell Due Diligence

Strategy& är en del av PwC och vi stöttar kunder med strategisk rådgivning över hela världen.

Vi kombinerar strategisk expertis med praktisk know-how för att hjälpa våra klienter ta rätt affärsbeslut samt utveckla och implementera effektiva företagsstrategier. Vi använder unika metoder baserade på vår långa erfarenhet och erbjuder rådgivning inom kapabilitetsdriven strategi (Capabilities-driven strategy), strategisk kostnadshantering (Fit-for-Growth), M&A-strategi och Kommersiell Due Diligence (CDD). Våra lösningar syftar till att göra visioner till verklighet. Tillsammans med det globala Strategy&- och PwC-nätverket är vi unika att erbjuda internationell expertis med skräddarsydda lösningar som täcker hela vägen från strategi till implementering.

Tjänster – så kan vi hjälpa dig

Vi samarbetar med våra kunder inom ett brett spektrum av frågor som sträcker sig från strategiformulering och identifiering av förvärv/försäljning av bolag till post-transaktionella frågeställningar som integration och transformation. En av våra främsta kapabiliteter är problemlösning, och vi diskuterar gärna hur vi kan hjälpa er med era problemställningar – även de som är bortom det som är beskrivet nedan.

illustration Strategy& tjänster i samband med transaktion

Utveckla företagsstrategi (Capabilities-driven strategy)

I en värld i ständig förändring är rätt positionering för framtiden avgörande för ett företags överlevnad och framgång. Vi skapar affärsstrategier och strategiska mål som är förankrade i våra klienters nuvarande förmågor samtidigt som vi även belyser behov av nya kompetenser som krävs för att vara konkurrenskraftiga i en allt mer komplex omvärld. Vår långa erfarenhet av att ta fram framgångsrika företagsstrategier stöttat av våra globala Strategy&- och PwC-kollegor möjliggör att vi kan stötta dig med industrispecifik kunskap oberoende av geografi eller industri.

En företags- och affärsenhetsstrategi börjar vanligtvis med en nulägesanalys centrerad kring ifall nuvarande strategi är i linje med bolagets förmågor, riktning och vision. Ifall detta inte är fallet fortsätter vi med att utvärdera era kompetenser för att utforma en ny strategi med dessa som utgångspunkt, kombinerat med en marknadsanalys som inkluderar efterfrågan, kundbeteende, och konkurrenslandskap. Genom denna process säkerställer vi att strategin speglar ett tydligt fokus på differentierade styrkor som skapar konkurrensfördelar och tillväxt framåt.

Läs mer om kapabilitetsdriven strategi (Capabilities-driven strategy)

Nedan är exempel på ytterligare strategier vi kan hjälpa till att förverkliga:  

  • Internationell tillväxt och marknadsinträde – Vilka marknader ska vi expandera till, och hur ska vi etablera oss där? Vi hjälper er med att ta fram en strategi för att identifiera attraktiva expansionsmöjligheter baserat på era kapabiliteter samt externa marknadsförutsättningar inom ert verksamhetsområde i andra geografier samt efterföljande genomförandestrategi.

  • Portföljstrategi – Hur beslutar vi om allokering av investeringar i vår portfölj? Vi hjälper er med strategier för att identifiera var det är mest attraktivt för er som investerare att allokera era nästa investeringar utifrån era kapabiliteter samt relevanta externa marknadsförutsättningar inom respektive område.

Kommersiell due diligence (CDD)

Vår kommersiella due diligence ger dig trygghet och klarhet kring potentiella risker förknippade med en specifik företagsförsäljning eller ett uppköp. Med hjälp av våra kollegor runt om i världen och vår långa erfarenhet inom företagstransaktioner bedömer vi huruvida en transaktion är kommersiellt och strategiskt attraktiv – både ur ett kvantitativt och kvalitativt perspektiv. En kommersiell due diligence täcker vanligtvis följande områden men kan anpassas efter specifika behov och situationer:

  • Analys och presentation av målbolagets verksamhet och nuläge 

  • Marknadsanalys 

  • Konkurrensanalys 

  • Kundanalys 

  • Analys av befintlig affärsplan 

  • Framåtblickande analys av värdeskapande initiativ 

Tjänsten erbjuds som fristående men även som en helhetslösning tillsammans med andra transaktionsrelaterade tjänster inom PwC - till exempel finansiell, operationell och tax due diligence. Genom att överlåta flera rådgivningsområden till oss i samma affär skapas mervärde för dig som kund genom ökad effektivitet och precision i analyser, givet integration och ett nära samarbete mellan arbetsströmmar.

Kostnadsreducering med fokus på tillväxt (Fit-for-Growth)

Tillväxt och lönsamhet anses ofta stå i konflikt med varandra men med rätt överblick och initiativ behöver detta inte vara fallet. I takt med att ett bolag växer ökar komplexiteten av flöden och svårigheten att spåra och sammankoppla kostnader till processer. Vi hjälper dig identifiera, kartlägga, och klassificera dina kostnadsstrukturer utifrån vilka kostnader som ligger till grund för att driva tillväxt. Utifrån denna kartläggning formulerar och implementerar vi sedan initiativ och planer på att reducera eller eliminera icke tillväxtdrivande kostnader, vilket reducerar den totala kostnadsmassan med minimal negativ påverkan på er tillväxttakt. 

Utforma verksamhetsmodeller

En tydlig och dynamisk verksamhetsmodell är avgörande för att ett företag ska nå sina övergripande strategiska mål. I takt med att komplexiteten av processer, arbetssätt och förhållanden i samhället ökar som konsekvens av ny teknik skapas även nya kundbehov, beteenden och regulatoriska krav. Tillsammans med våra kunder säkerställer vi att deras verksamhetsmodell är optimalt utformad och redo för framtiden med hänsyn till:

  • Kostnadseffektivitet – kostnaderna används i prioriterade områden, i linje med de strategiska målen.

  • Fler kunder, nöjdare kunder, och merförsäljning – en effektiv och relevant verksamhetsmodell bidrar till att förbättra kundupplevelse och lojalitet vilket i sin tur skapar tillväxt.

  • Produktivitetsförbättring – en smidig verksamhet gör att även medarbetarna känner sig engagerade och avgörande för företaget, vilket i sin tur leder till att de blir mer motiverade och produktiva.

Möt några av våra rådgivare 

Zohaer Khan, PwC

Zohaer Khan

Zohaer Khan är rådgivare inom bolagsstrategi och kommersiell due diligence i samband med företagstransaktioner med en specialisering inom technology, media och telecom (TMT).

Kontakta Zohaer

Alexander Rittri Marell, PwC

Alexander Rittri Marell

Alexander är strategisk rådgivare inom företagstransaktioner, IPO och företagsstrategi. Han bedömer ifall en transaktion är attraktiv ur ett kommersiellt perspektiv och hjälper bolag att navigera i utmanade strategiska frågor.

Kontakta Alexander

Cecilia Johnell, PwC

Cecilia Johnell

Cecilia är projektledare med fokus på consumer och retail och driver projekt relaterade till företagstransaktioner och breda strategiska frågeställningar som marknadsexpansion, nedskärning av kostnader och M&A-strategi.

Kontakta Cecilia

Följ oss i sociala medier