Det traditionella detaljhandeln är ett minne blott. Pandemin, digitaliseringen och nya konsumtionsmönster stöper om hela branschen från grunden. Konfektions-, livsmedels- och konsumentvarubranschen står inför omfattande och i många fall helt nya utmaningar.
Det gäller att hitta möjligheterna som den nya tekniken och de nya trenderna erbjuder. Vi har lösningarna – från strategi till genomförande.
Förstå marknaden och konkurrenter bättre
Nå nya insikter kring kunder, kundnöjdhet och kundbehov
Analysera varumärkets styrka, utveckling och tillväxtstrategi
Analysera sortiment, utbud och butikdata
Applicera analyser kring marknadsföring, return on ad spend (ROAS) eller markering effectiveness (MROI)
Allt handlar om omnichannel, optichannel och upplevelser.
Tekniken revolutionerar online och fysisk detaljhandel. Om och om igen.
Vinnarna blir de som snabbast provar nya tekniska innovationer.
Varumärken ska överensstämma med kundernas värderingar.
Varumärken ska lyfta fram hållbarhetsfrågor.
Sociala medier påverkar i allt högre grad varumärkets rykte.
Nya konsumentbeteenden kräver transparenta leveranskedjor.
Total transparens blir avgörande för en effektiv supply chainstrategi.
Digital aktivering är nyckeln för att utveckla leveranskedjan.
Efterfrågan på hälsosammare produkter ökar, tillsammans med förväntningar på större transparens och hållbarhet. Huvudtrender fokuserar på det lokalproducerade och de personliga upplevelserna.
Regulatoriska krav och förväntningar konsumenterna intensifieras i all högre grad. Företag måste integrera ESG-målen i företagskulturen och dagliga verksamheten.
Många företag skär ned av fel skäl. I stället bör du fokusera på tillväxt och lönsamhet genom rätt besparingsstrategier.
Använd data från alla delar av din detaljhandelsverksamhet. Med kontinuerliga analyser av din omnichannel-strategi ökar du prestandan.
Nya konsumentvanor leder till att du måste ständigt se över din varumärkesportfölj. Tänk på att "snabbast är bättre än störst".
Kunderna kräver att du agerar ansvarsfullt kring hållbarhet. Du bör identifiera hur man bäst hanterar risker.
Customer Transformation handlar om att uppnå hållbar tillväxt genom en kundcentrerad strategi. Du måste kunna förstå, förutse och anpassa din detaljhandelsverksamhet enligt dina kunders förändrade behov. Vi på PwC hjälper dig med kundcentrerade transformationsstrategier.
Att kunna erbjuda en personlig upplevelse är en absolut nödvändighet ur ett konkurrensperspektiv. Kunder förväntar sig ett bekvämt och friktionsfritt köp, något som många återförsäljare kämpar med att tillhandahålla på ett effektivt sätt idag. AI och maskininlärning möjliggör spårning av kunders rörelser och beteende online. Detta har låst upp möjligheten att ge mer skräddarsydda erbjudanden. I den fysiska butiken är dock utmaningen mycket mer påtaglig.
När kunder besöker en fysisk butik vill du kunna identifiera dem, helst innan betalning. Detta händer vanligtvis vid kassadisken när de använder sina medlemskort. Men det finns flera möjligheter till identifiering via mobiltelefoner, RFID-spårning och annan ny teknik. Ändå saknar en majoritet av återförsäljarna förmågan att identifiera kunder effektivt i butik, vilket minskar möjligheten att förbättra kundlojaliteten och merförsäljningen.
Datasekretess är ett område som vuxit till att bli en direkt avgörande framgångsfaktor, inte minst inom e-handeln. Missbruk av din kunddata kan få förödande konsekvenser, kom ihåg att ett förtroende tar år av bygga upp men en sekund att rasera. Enligt en undersökning från IBM 2018, svarade 75 % av de tillfrågade att de vägrar köpa en produkt från ett företag som inte kan skydda sin kunddata, oavsett hur bra produkten är.
Många aktörer inom detaljhandeln påverkas direkt av utmaningen med att nå rätt insikter av den insamlade datamängden. Ett av problemen är att datan ofta behandlas enskilt och blir därmed irrelevant i ett större sammanhang. Därför är det extra viktigt att alla avdelningar inom företaget samarbetar med varandra. På så sätt kan man effektivisera analysarbetet och öka kundlojaliteten.
Allt fler konsumenter hittar tillbaka till de fysiska butikerna, samtidigt som köpen via mobilen fortsätter att öka. Samtidigt är det många som oroar sig för var den personliga datan tar vägen vid digitala köp. Det här är några av resultaten från rapporten "Global Consumer Insights Survey" från PwC där 9 000 konsumenter har medverkat.