
Detaljhandelns kris 2019: Showrooming – en räddare i nöden?
Showrooming genererar större försäljningssiffror genom intensivare kundupplevelser och hemleveranser samt ersätter olönsamma butiker och stödjer e-handeln.
Detaljhandeln genomgår stora förändringar. Digitaliseringen och nya konsumtionssmönster ritar ständigt om kartan. PwC hjälper dig att förstå och förutse utvecklingen samt hur du bör agera.
Det traditionella detaljhandeln är ett minne blått. Konfektions-, livsmedels- och konsumentvarubranschen står inför utmaningar som ständigt förändrade konsumentvanor och nya konkurrenter från helt andra branscher.
Utmaningarna skapar samtidigt enorma möjligheter. Det gäller att hitta och utveckla rätta lösningar för de utmaningar som du står inför. Men det gäller också att hitta de fantastiska möjligheterna som finns tack vare den nya tekniken och de nya trenderna. PwC hjälper dig att vända utmaningar till möjligheter. Vi har lösningarna – från strategi till genomförande.
Här följer åtta områden du måste agera på:
PwC publicerar ständigt nya rapporter och undersökningar kring shoppingbeteenden, supply chain, konsumtionstrender och alla de andra viktiga ämnen som berör detaljhandeln. Tillsammans med våra specialister och vårt globala nätverk kan vi hjälpa dig med din detaljhandelsverksamhet.
Nya konsumentvanor och globala megaföretag är faktorer som påverkar detaljhandelsmarknaden i grunden, samtidigt som asiatiska konsumenter fortsätter att driva övergången till digitalt. Ta del av globala trender inom konsument- och köpbeteende via vår rapport "Global Consumer Insights Survey" och hör gärna av dig till oss om du vill diskutera mer.
Sammanfattning (på engelska):
Vill du veta mer? Ta del av hela den globala analysen här (på engelska):
Showrooming genererar större försäljningssiffror genom intensivare kundupplevelser och hemleveranser samt ersätter olönsamma butiker och stödjer e-handeln.
Nu lanseras Future of Shopping – ett program där scale ups och stora, etablerade företag träffas för att utbyta erfarenheter genom seminarier och workshops.
Trenden inför julhandeln 2018 är digitalisering. Läs mer om trenderna, de nya kundgrupperna Generation Z och Millennials och mer i PwC:s "Holiday Outlook".
När den svenska matleverantören Menigo såldes 2016 till världens största foodserviceaktör, amerikanska Sysco, for tankarna runt i huvudet på Menigos vd Jonas Köhler: vi har nu nya ägare, hur kommer detta att påverka oss - vår affär och identitet.
Hemleverans har blivit en viktigare parameter när en produkt ska ut på marknaden. Se vår rapport om Last Mile Delivery (på engelska).
Dagens företagsledningar behöver agera snabbt och satsa på teknologier som är av strategisk betydelse för verksamheten. Se vår rapport om Digital Supply Chain (på engelska).
Nya konsumentvanor och nya aktörer i form av globala megaföretag som Amazon och Alibaba förändrar detaljhandelsmarknaden, samtidigt som de asiatiska konsumenterna fortsätter att driva den digitala övergången. Läs mer i "Taking the pulse of consumers - Consumer Insights Survey 2018" (på engelska).