Detaljhandel

Detaljhandeln genomgår stora förändringar. Digitaliseringen, ESG och nya konsumtionsmönster ritar ständigt om kartan. PwC hjälper dig att leda utvecklingen.

Vi hjälper dig att effektivisera din verksamhet inom detaljhandeln 

Det traditionella detaljhandeln är ett minne blott. Digitaliseringen, AI och nya konsumtionsmönster stöper om hela branschen från grunden. 

Det gäller att hitta möjligheterna som den nya tekniken och de nya trenderna erbjuder. Vi har lösningarna – från strategi till genomförande.
 

Utmaningarna inom detaljhandeln

  • Hur ser konsumenternas köpresa ut?  
  • Hur sätter jag upp en effektiv optichannelstrategi?
  • Hur balanserar jag varumärken och egna märkesvaror?
  • Hur ska vår inköpsstrategi se ut?
  • Hur säkerställer jag en effektiv supply chain?
  • Hur får jag företaget att växa?
  • Hur påverkar digitaliseringen min affärsmodell?
  • Hur agerar vi ansvarsfullt kring hållbarhet?

Vi hjälper dig att

  1. Förstå marknaden och konkurrenter bättre

  2. Nå nya insikter kring kundnöjdhet och kundbehov

  3. Analysera varumärkets tillväxtstrategi

  4. Analysera sortiment, utbud och butiksdata

Har du koll på retailtrenderna 2023?

1. Framtidens butik

Allt handlar om omnichannel, optichannel och upplevelser.  

Tekniken revolutionerar online och fysisk detaljhandel. Om och om igen.

Vinnarna blir de som snabbast provar nya tekniska innovationer.

 
 

2. Varumärket 

Varumärken ska överensstämma med kundernas värderingar.

Varumärken ska lyfta fram hållbarhetsfrågor. 

Sociala medier påverkar i allt högre grad varumärkets rykte.
 

3. Leveranskedjan

Nya konsumentbeteenden kräver transparenta leveranskedjor.

Total transparens blir avgörande för en effektiv supply chainstrategi.

Digital aktivering är nyckeln för att utveckla leveranskedjan.
 

Customer Transformation: din kund är ditt allt

Customer Transformation handlar om att uppnå hållbar tillväxt genom en kundcentrerad strategi. Du måste kunna förstå, förutse och anpassa din detaljhandelsverksamhet enligt dina kunders förändrade behov. Vi på PwC hjälper dig med kundcentrerade transformationsstrategier.

Läs mer om Customer Transformation
 

Customer Transformation - uppnå hållbar tillväxt genom en kundcentrerad strategi

Har du koll på hur dina kunder beter sig online och i den fysiska butiken?

Att kunna erbjuda en personlig upplevelse är en absolut nödvändighet ur ett konkurrensperspektiv. Kunder förväntar sig ett bekvämt och friktionsfritt köp, något som många återförsäljare kämpar med att tillhandahålla på ett effektivt sätt idag. AI och maskininlärning möjliggör spårning av kunders rörelser och beteende online. Detta har låst upp möjligheten att ge mer skräddarsydda erbjudanden. I den fysiska butiken är dock utmaningen mycket mer påtaglig.
 

Hur identifierar du dina kunder i den fysiska butiken?

När kunder besöker en fysisk butik vill du kunna identifiera dem, helst innan betalning. Detta händer vanligtvis vid kassadisken när de använder sina medlemskort. Men det finns flera möjligheter till identifiering via mobiltelefoner, RFID-spårning och annan ny teknik. Ändå saknar en majoritet av återförsäljarna förmågan att identifiera kunder effektivt i butik, vilket minskar möjligheten att förbättra kundlojaliteten och merförsäljningen.
 

Litar dina kunder tillräckligt mycket på dig för att dela sin data?

Datasekretess är ett område som vuxit till att bli en direkt avgörande framgångsfaktor, inte minst inom e-handeln. Missbruk av din kunddata kan få förödande konsekvenser, kom ihåg att ett förtroende tar år av bygga upp men en sekund att rasera. 

Kan du generera värdefulla insikter från din data?

Många detaljhandelsföretag har svårt att nå rätt insikter av den insamlade datamängden. Ett av problemen är att datan ofta behandlas enskilt och blir därmed irrelevant i ett större sammanhang. Därför är det extra viktigt att alla avdelningar inom företaget samarbetar med varandra. På så sätt kan man effektivisera analysarbetet och öka kundlojaliteten.
 

Följ oss i sociala medier

Required fields are marked with an asterisk(*)

By submitting your email address, you acknowledge that you have read the Privacy Statement and that you consent to our processing data in accordance with the Privacy Statement (including international transfers). If you change your mind at any time about wishing to receive the information from us, you can send us an email message using the Contact Us page.

Hide