Nordiska företag och synen på ESG som ett strategiskt redskap

Hållbarhetsfrågorna blir allt viktigare för företag som vill säkerställa långsiktigt värdeskapande. Kunder, medarbetare, investerare och reglerande myndigheter kräver effektivare åtgärder inom ESG. Företagen blir även allt mer medvetna om riskerna med greenwashing. Rapporten "Towards Sustainable Value Chains in the Nordics" tittar närmare på hur proaktiva nordiska företag agerar kring hållbarhetsfrågorna.

Vi ser betydande förändringar i företagsledarnas inställning: man börjar i allt högre grad betrakta ESG som en viktig möjliggörare till strategiskt värdeskapande. Företag som prioriterar ESG-frågorna har större möjlighet att attrahera investeringar, behålla kunder och minska företagsrisker. 

solpaneler i skog

De viktigaste resultaten från undersökningen

  • Nordiska företag är i framkant när det gäller att integrera hållbarhet i sina företagsstrategier. De ser hållbarhet som en konkurrensfördel och sätter ESG-mål i hela verksamheten och inkluderar även ESG i incitamentsstrukturen.

  • Den största potentialen ses i nya hållbara värdeerbjudanden som påskyndas genom strategiska investeringar. Därför planerar man att göra investeringar inom cirkulär ekonomi och produktutveckling.

  • En volatil regleringsmiljö och bristande tillgång till data är de största utmaningarna. Digitaliseringen blir avgörande för ESG-omvandlingen och för att möta de ökande rapporteringskraven.

  • Perspektivet från hela värdekedjan är avgörande för att minska utsläpp av växthusgaser, ett arbete som inkluderar kunder och leverantörer. 

  • Hållbarhet är den enskilt största katalysatorn och drivkraften för företagens data- och rapporteringskapacitet. De mest framträdande företagen bygger effektiva ekosystem som främjar samverkan inom hållbarhetsfrågor.

klimatteknik - lantbrukare kör drönare över majsfält

Om undersökningen

Denna rapport bygger på "ESG Empowered Value Chains 2025", en global PwC-undersökning som belyser företagens arbete med ESG. Denna version fokuserar specifikt på de nordiska marknaderna. Undersökningen utfördes genom djupintervjuer och online-enkäter med fler än 50 höga chefer och ledare på medelstora och stora nordiska företag. Syftet var att få insikt i nordiska företags mognad inom hållbarhet och framstegen som gjorts inom ESG. I denna studie ligger fokus på miljöaspekter och minskning av växthusgasutsläpp i företagens värdekedjor.

Kontakta oss

Hubert Verweij

Hubert Verweij

Director, Operations Transformation, PwC Sverige

Tel 0708-51 85 93

Följ oss i sociala medier