De viktigaste förändringarna i utkasten på ändrade ESRS:er

väg solnedgång flod

EFRAG släppte den 31 juli 2025 utkast på kraftigt förkortade och förenklade europeiska standarder för hållbarhetsrapportering – ESRS. Utkasten innehåller både generella ändringar och mer specifika ändringar i varje standard. Här presenteras en sammanfattning av förändringarna.

Utkasten på reviderade standarder bygger på instruktioner från EU kommissionen samt feedback från de europeiska företag/koncerner som redan har rapporterat enligt CSRD i ett år och andra aktörer som exempelvis PwC.

EFRAG uppmuntrar nu intressenter att granska utkasten samt lämna synpunkter senast 29 september 2025. De planerar sedan att lämna finala utkast på standarderna till Europeiska kommissionen för beslut under november 2025. Efter kommissionens publicering av standarderna som delegerade rättsakter träder de i kraft hos EU:s medlemsstater som en del av CSRD, men först efter att EU parlamentet och Ministerrådet haft sin så kallade “scrutiny period”.

Övergripande förändringarna i utkasten på reviderade standarder

För att minska antalet rapporteringskrav och på så sätt minska rapporteringsbördan för företagen har följande övergripande förändringar gjorts i utkasten:

  • Det totala antalet upplysningar i ESRS har minskats med 68 procent. De obligatoriska datapunkterna i standarderna (som ska rapporteras om de är väsentliga) har minskats med 57 procent. Även hela upplysningskrav har tagits bort.
  • Förändringar i språk och struktur har gjorts för att öka läsbarhet och erhålla mer konsekventa hållbarhetsrapporter samt bättre inkludering i årsredovisningen som helhet.
  • Innehåll har också ändrats för att erhålla en bättre interoperabilitet med andra rapporteringsstandarder, framför allt ISSB och GHG Protocol.
  • Tillämpningskraven (Application requirements) har placerats under det upplysningskrav som de berör, inte som idag i ett tillägg i slutet av varje standard.
  • De frivilliga upplysningarna (“may”) har helt tagits bort i standarderna. Några av dessa har istället införts i ett nytt icke-bindande vägledningsdokument – NMIG.
  • Förenklingar av den dubbla väsentlighetsanalysen har genomförts i utkasten, exempelvis behöver inte en ny komplett dubbel väsentlighetsanalys (DMA) göras för varje räkenskapsår utan bara när stora förändringar har skett. Förtydliganden av begrepp gällande DMA:n har införts, inklusive frågan om "brutto kontra netto" samt när en påverkan kan anses vara positiv, som hittills har varit en utmaning för användarna.
  • Informationens väsentlighet har fått en mer framträdande roll och är nu ett mer generellt filter som ska appliceras på hela rapporten.
  • Antalet datapunkter i ESRS 2:s Minimikrav på upplysningar (MDR) gällande policyer, åtgärder och mål har bantats ned. Dessa har också bytt namn till Generella krav på upplysningar (GDR).
  • Gällande strukturen i hållbarhetsredovisningen, så införs en möjlighet att lägga information i bilagor, hållbarhetsnoter eller dylikt. Detta gäller även Art. 8 Taxonomi-upplysningarna, som inte längre måste ligga i sin helhet i Miljökapitlet.
  • Företag tillåts också att inkludera information i hållbarhetsrapporten som intressenter behöver, även om inga väsentliga IRO:er har identifierats inom området.
  • Möjlighet att använda en sammanfattning (Executive summary) av innehållet i hållbarhetsrapporten har också införts i utkasten.

Övergripande förändringar i ämnesstandarderna

  • Ämnesstandarderna innehåller inte längre upplysningskrav som ska appliceras ihop med upplysningar i ESRS 2 (det vill säga GOV-3, SBM-2, SBM-3 och IRO-1). Alla krav gällande dessa anges nu i ESRS 2.
  • Det ursprungliga innehållet i upplysningskraven i ämnesstandarderna gällande policyer, åtgärder och resurser samt mål har till stor del tagits bort. I stället hänvisas till att företagen ska följa rapporteringskraven GDR-P, GDR-A och GDR-T i ESRS 2 när de beskriver sina policyer, åtgärder och mål i hållbarhetsrapporten. När det gäller mätetal hänvisas till GDR-M.
  • Upplysningskraven om förväntade finansiella effekter har tagits bort i sin helhet i miljöstandarderna E2, E3, E4 och E5 på grund av avsaknaden av en mogen metod för att utarbeta och rapportera sådan detaljerad information.
  • Antalet datapunkter i S-standarderna har minskats ned. I S1 har ett antal datapunkter gällande mätetal tagits bort. S2, S3 och S4 innehåller som tidigare inga krav på att rapportera mätetal.
  • Strukturen i utkastet på reviderad G1-standard gällande Ansvarsfullt företagande har anpassats till strukturen i övriga ämnesstandarder, så att den nu innehåller tydliga upplysningskrav gällande policyer, åtgärder, mål respektive mätetal.

Mer att läsa

Bilaga med en mer djupgående sammanfattning av de viktigaste ändringarna i respektive standard i EFRAGs utkast på reviderade standarder (pdf 246 kb).

EFRAGs webbplats (Här finns utkasten på de tolv reviderade standarderna, loggdokument som specificerar gjorda ändringar, reviderad bilaga II Förkortningar och ordlista, dokumentet “Basis for conclustion” med beskrivning av bakomliggande slutsatser, en ny Non-Mandatory Implementation Guidance (NMIG), med mera.

Mikael Scheja

Mikael Scheja

Ek dr, redovisningsspecialist, PwC Sverige

Följ oss i sociala medier