Ny rapport belyser utmaningarna och möjligheterna:

Så revolutioneras tillverkningsindustrin av AI

man och kvinna diskuterar AI inom Operations

Den enorma omställningen vi ser inom tillverkningssektorn är en direkt följd av faktorer som klimatförändringar, ny teknik, globala handelskonflikter, krig, demografiska förändringar och nya regelverk. AI utgör en stor del av transformationsvågen. I vår nya rapport har 400 operativa ledare fått ge sin syn på umaningar och möjligheterna med AI och hur den nya tekniken påverkar tillverkningsindustrin.

Undersökningen visar på en stark tro på AI:s potential. Nästan 70 procent förväntar sig en ökning av rörelsevinsten med minst tre procentenheter till år 2030. Över 40 procent förutspår en mer betydande ökning på fem procent eller mer.

 

Låg AI-mognad

Även om respondenterna har en postiv inställning till AI, uppger endast 4 procent att de redan får avkastning  på AI-investeringar, vilket understryker en låg AI-mognadsnivå. Mindre än en tredjedel har gått vidare från den intiala pilotfasen. Endast 8 procent kvalificerar sig som "AI Operations Champions", (att man systematiskt implementerar AI över hela sin verksamhet).  

Många fördelar med AI

Fördelarna med AI-integration är påtagliga. AI förbättrar beslutsfattandet, ökar produktiviteten och flexibiliteten, möjliggör kostnadsminskningar samt ökar försäljnings- och leveransvolymer. "AI Operations Champions" får de största fördelarna genom att integrera AI över hela sin verksamhet. Framöver förväntar sig respondenterna ännu fler förbättringar.

AI i många verksamheter

Supply chain är det mest utbredda användningsområdet, men företagen i undersökningen utnyttjar ett brett spektrum av AI-applikationer. Till exempel använder fordonsindustrin AI i hög grad inom produktionen, medan läkemedelsbolagen, bio- och medtech använder AI i stor uträckning  inom forskning och utveckling.

Datahanteringen en stor utmaning

Datahantering framträder som det främsta hindret för AI-adoption, med utmaningar kring tillgänglighet, kvalitet och säkerhet av data. Ytterligare bekymmer inkluderar den snabba teknologiska förändringen och utvecklingen av AI-expertis.

Så gör Operations Champions för att driva AI-implementeringen:

Anpassa AI till dina affärsmål och säkerställ att du har ledningens godkännande. Förstå externa transformationsfaktorer och identifiera en tydlig vision för AI-integration i hela din organisation.

Utveckla kompletterande användningsfall som stödjer din affärsstrategi, med fokus på projekt som erbjuder stark avkastning. Utnyttja AI för att uppnå snabb avkastning på investeringar.

Etablera en integrerad AI-teknikstack för att stödja skalbarhet över hela organisationen. Undvik isolerade lösningar för att minska långsiktiga kostnader och främja partnerskap med teknik- och tjänsteleverantörer.

Skapa en central AI-funktion och implementera en uppifrån och ner samt nerifrån och upp- styrning. 

Contributors

Rupert Stuetzle, EMEA Manufacturing and Mobility, General Manager, Microsoft

LinkedIn

Ygal Levy, EMEA Manufacturing, Managing Director, Microsoft

LinkedIn

Kontakta oss

Linnea Henningsson

Linnea Henningsson

Senior Manager, Operations Transformation, PwC Sverige

Tel 0736-79 20 76

Följ oss i sociala medier