Baksidan med pandemin har varit tydlig inom sjukvården, med hög belastning och allt längre vårdköer. Men nu visar en ny rapport, framtagen av PwC i samarbete med AbbVie och Telia, att delar av den svenska sjukvården även har påverkats positivt av pandemin. Det handlar bland annat om att nyttan med digital vård har synliggjorts, minskad byråkrati och en tydligare kärnverksamhet.
I rapporten, som baseras på intervjuer med framträdande vårdspecialister i Sverige, lyfts fyra områden fram där vården har utvecklats i rätt riktning under pandemiåren 2020 och 2021.
Tydlig nytta med digital vård
Minskad byråkrati och detaljstyrning
Utvecklade interna samarbeten
Fokus på kärnverksamheten
Samtidigt visar rapporten att regionerna runt om i Sverige måste arbeta betydligt mer med omställning och förändring.
"Svensk sjukvård måste bli bättre på att utveckla positiva effekter från pandemin."
Fyll i dina uppgifter och få länk till nedladdning av rapporten.
Rapporten visar att den interna skepsis som tidigare fanns mot digital vård, nu allt oftare har övergått i acceptans och optimism, när nyttan med till exempel digitala vårdbesök har synliggjorts. Även bland allmänheten har synen på digital vård förändrats och här är det till och med så att det är patienterna som nu driver på för en snabbare utveckling.
Vårdens styrsystem påverkades genom att onödig byråkrati rensades bort. Det fanns helt enkelt inte tid till att fundera på vilken del i organisationen som skulle betala för en åtgärd eller att bereda beslut i detalj. De som var närmast verksamheten tilläts även att i stor utsträckning ställa om för att kunna leverera vård till covidpatienterna.
Genom en accelererad utveckling av digitala verktyg försvann många av de begränsningar som tidigare fanns när det gäller möten på distans. De intervjuade menar att den ökade digitala mognaden innebär att vi nu kan se ett skifte. Digitala möten kommer att vara det nya normala och fysiska möten kommer att genomföras i betydligt mindre omfattning.
I intervjuerna är det flera som även lyfter fram att vårdgivarnas kärnverksamhet har blivit tydligare. Detta har lett till en medarbetardriven verksamhetsutveckling och innovation.
Enligt rapporten sker nu en inbromsning av utvecklingstakten jämfört med hur det såg ut under pandemins tidigare faser. Om inte vårdgivarna nu aktivt arbetar med att bibehålla de positiva erfarenheterna från pandemin, riskeras en återgång till samma långsamma utvecklingstakt som innan pandemins utbrott.
"Pandemin har visat på nyttan med digitalisering i hälso- och sjukvården, men den har även visat att regionerna till viss del saknar förutsättningar för att fullt ut ta tillvara teknikens möjligheter. Tekniken finns men förmågan att ta emot den saknas."
Rapporten är framtagen av PwC i samarbete med AbbVie och Telia. Resultaten baseras på intervjuer med 15 specialister med olika perspektiv på hur pandemin har påverkat utvecklingen av svensk hälso- och sjukvård. Rapporten är en sammanvägning av de intervjuade personernas synpunkter och kvantitativ data.