Fintech står för Financial technology och är ett samlingsbegrepp för all teknologisk innovation inom finanssektorn. Fintech används av aktörer inom finansiella sektorn som, genom innovation och modern teknologi, digitaliserar, automatiserar eller skräddarsyr sina produkter och tjänster. Begreppet används brett och vad som definieras som Fintech eller Fintech-bolag förändras allt eftersom.
När man pratar om Fintech-bolag, tänker många oftast på banbrytande, innovativa startups som bryter sig in på marknader där stora finansiella aktörer tidigare dominerat. Men det finns fler spelare i ekosystemet och alla dessa kan betraktas som Fintech-bolag:
Men Fintech-marknaden är inte statisk med olika sektorer som fokuserar på olika saker. De olika aktörerna på marknaden rör sig hela tiden mot varandra tills de slutligen spås bli en och samma sektor. Till exempel blir finansinstituten allt mer tech-fokuserade för att exempelvis individualisera och förenkla kundmötet och erbjudandet till oss kunder. De stora och globala tech-bolagen tar fram nya betallösningar via sina digitala och sociala plattformar och e-handlarna erbjuder betalnings, finansierings och försäkringslösningar i samband med att man köper deras varor och tjänster. Samtidigt utvecklar startups tjänster och produkter som fram tills nyligen bara gick att få via banker och finansiella rådgivare.
Den nya teknologin sänker barriärerna och uppstickare tar sig lättare in och tar marknadsandelar från de traditionella finansinstituten. Nuvarande affärs- och distribueringsmodeller utmanas och den finansiella sektorn måste helt enkelt anpassa sig efter nya spelregler. Det finns goda möjligheter för tillväxtmarknader att snabbt gå om mer utvecklade motparter. Du bör därför snabbt identifiera dina mest värdefulla kommersiella möjligheter - innan du blir omsprungen av mer agila konkurrenter.
För att etablerade finansiella institut ska lyckas inom Fintech bör de:
"Vi ser en trend att finansiella institutioner får ökad konkurrens från nya typer av aktörer, både från startups inom finansiella tjänster men även från etablerade aktörer inom andra segment, som stora teknologi- och e-handelsbolag vilket nu på allvar börjar skapa oro hos de etablerade aktörerna."
Vi närmar oss en framtid där tillgången till data är helt avgörande för att nå kunder på rätt sätt och med ett relevant erbjudande. Med allt hårdare konkurrens har de företag som saknar förmåga att hantera sitt data för att kunna automatisera, personalisera och digitalisera sina produkter och tjänster en rejäl utmaning framför sig.
Bolag som legat i framkant och byggt en förmåga att hantera och analysera sina data, exempelvis med hjälp av artificiell intelligens och maskininlärning, kommer däremot ha stora fördelar med överlägsna kundinsikter för att skräddarsy erbjudanden och därmed ta större del av marknaden. När de sedan bygger sitt erbjudande baserat på detta rika utbud av konsumentdata blir det allt svårare för långsammare konkurrenter att hålla jämna steg.
Tack för i år! Hoppas att du hade en givande dag, att du kanske till och med vill titta på valda delar igen eller dela med någon som du känner? Sändningen finns publicerad i sin helhet och kan ses i efterhand på eventsidan Finansdagen 2022. Här hittar du även klipp till specifika programpunkter: Omvärldsspaning och trender, Sverige i fokus: Hur påverkas finansbranschen?, ESG – en hållbar finansbransch och Framtidens bank och försäkring.