CEO Survey 2025: Omställning – nyckeln till framtiden

PwC:s tjugoåttonde årliga vd-undersökning

Årets rapport bygger på insikter från 4 701 företagsledare från 109 länder

Vd har ordet

För tredje året i rad är ett fokusområde i vår vd-undersökning hur företagsledare i Sverige och världen ser på behovet av att ställa om sin verksamhet. Under perioden har svaren legat på ungefär samma nivå, där cirka 40 procent av vd:arna menar att de kommer att vara konkurrenskraftiga i maximalt tio år med nuvarande inriktning.

– Trots att vi lever i turbulenta tider, ser vi att många företagsledare ser positivt på framtiden. Hela 58 procent tror i år att den globala tillväxten kommer att öka under den kommande tolvsmånadersperioden, säger Sofia Götmar-Blomstedt, vd för PwC Sverige.

Ladda ner CEO-Survey

företagare diskuterar hot

Företagsledarna är mer positiva till den globala tillväxten

I år kan vi se en stor skillnad i de globala vd:arnas uppfattning om tillväxten, jämfört med hur det såg ut för ett år sedan. Hela 58 procent tror att den globala tillväxten kommer att öka det kommande året, jämfört med 38 procent 2024. Om de har rätt är möjligheterna stora för företag att investera i teknik, inklusive AI, hållbarhet och omställning av affärsmodeller för att skapa tillväxt och högre lönsamhet. När det gäller risker är det ekonomiska frågor som oroar mest.

Fyra av tio företag kan behöva ställa om verksamheten

Omställning står i fokus i årets rapport. Fyra av tio vd:ar globalt sett, 42 procent, menar att de kommer att vara konkurrenskraftiga i maximalt tio år med nuvarande inriktning av verksamheten. Vår slutsats är att de företag som verkligen tar tag i omställningsarbetet får ett givet försprång. Förändringstakten är högre i vissa branscher, exempelvis inom hälso- och läkemedelsbranschen, vilket troligen sammanfaller med den snabba teknikutvecklingen.

omställning - det nya normala i näringslivet
kollegor diskuterar strategier för att hantera förändring

Företagens strategier för att hantera de snabba förändringarna

Vi ser att 38 procent av de globala vd:arna har satsat på att utveckla innovativa produkter och tjänster de senaste fem åren. Dessutom har en betydande del av företagen riktat in sig på nya kundgrupper och samarbetat med andra organisationer. Många bolag ser även förvärv som en aktiv strategi för att nå högre tillväxt, både globalt och i Sverige. Företagens behov att anpassa sig påverkar medarbetarna på flera sätt och ställer också nya krav på ledarskapet.

Företagsledarna har höga förväntningar på vad AI kan bidra med i framtiden

Generativ AI (GenAI) och annan ny teknologi kommer att omvandla affärsmodeller, omdefiniera arbetsprocesser och förändra hela branscher i grunden. Över 80 procent av de globala och svenska företagsledarna säger att de har implementerat GenAI på något sätt i företaget det senaste året. Närmare 60 procent av de globala vd:arna uppger att medarbetarnas tid kan användas mer effektivt med hjälp av GenAI, och mer än 50 procent säger att de har kunnat använda sin egen tid mer effektivt.

ai som motor för tillväxt, effektivitet och innovation
kollegor diskuterar klimatinvesteringar för framtdien

Företagen satsar stort på klimatvänliga investeringar

Hela 63 procent av företagen i vår undersökning har genomfört klimatvänliga investeringar de senaste fem åren. Näringslivet agerar tydligt på klimathotet, men ser samtidigt tydliga hinder. Komplexa regelverk hamnar överst på listan över hinder för klimatvänliga investeringar, före brist på efterfrågan från externa intressenter och lägre avkastning. Positivt är att var tredje företagsledare uppger att investeringarna medfört större intäkter från produkter eller tjänster. Den här andelen förväntas öka i takt med att omvärlden minskar koldioxidavtrycket.

"En tredjedel av företagen genererar nu intäkter från klimatinvesteringar som gjorts under de senaste fem åren. Den här andelen förväntas öka i takt med att omvärlden minskar koldioxidavtrycket. Samtidigt måste fler företag bidra till en positiv utveckling, och bli bättre på att lansera klimatvänliga produkter, tjänster och teknologier.”

Nicklas Kullberg, Markets Leader, PwC Sverige

Vill du ta del av CEO Survey?

Fyll i formuläret så får du en länk för nedladdning av rapporten.

Kontakta oss

Sofia Götmar-Blomstedt

Sofia Götmar-Blomstedt

Vd, PwC Sverige

Tel 0709-29 28 82

Nicklas Kullberg

Nicklas Kullberg

Markets Leader, PwC Sverige

Tel 0709-29 34 08

Johan Eriksson

Johan Eriksson

Kommunikationschef, PwC Sverige

Tel 0728-80 95 08

Följ oss i sociala medier