I förra årets vd-undersökning såg vi tydliga signaler på förändringstrycket i näringslivet. I år är de här tecknen ännu tydligare. Andelen företagsledare som menar att deras verksamhet endast förblir konkurrenskraftig upp till tio år, om de inte förnyar sina affärsmodeller, har ökat ytterligare. Det ser ut som att näringslivets behov av att ställa om är här för att stanna, och takten verkar öka. Läs Sofia Götmar-Blomstedts, vd för PwC Sverige, kommentarer till rapporten.
Läs vd-ordet
Ett viktigt tema i årets rapport är omställning. Andelen globala företagsledare som menar att deras verksamhet endast förblir konkurrenskraftig upp till tio år, om de inte förändrar sin affärsmodell, har nu ökat till 45 procent.
Så tänker företagsledarna om omställning
De globala företagsledarna är mer positivt inställda till AI än de svenska. 32 procent av de globala företagen uppger att de har implementerat generativ AI under det senaste året, och 31 procent har ändrat sin teknikstrategi på grund av de nya verktygen.
Möjligheterna med AI
Svenska företag har generellt sett kommit längre med klimatarbetet än de globala företagen. Skillnaderna är relativt små, men i en större andel av de svenska företagen pågår aktiviteter som främjar klimatet.
Mer om företagens klimatarbete
I år kan vi se en viss ljusning i synen på den makroekonomiska framtiden. Jämfört med förra årets bottennotering, har nu andelen vd:ar som tror på ökad global tillväxt det kommande året mer än fördubblats, till 38 procent.
Så tänker företagarna om tillväxt
Oron för olika hot mot det egna företaget har generellt sett minskat jämfört med förra året. När världens företagsledare får rangordna olika faktorer som kan ha negativ inverkan, ligger fortfarande makroekonomisk instabilitet samt ökad inflation och minskad köpkraft i topp, men nu på en lägre nivå.
Hoten mot företagen
"Företagen ser alltmer sina medarbetare som en strategisk resurs som är helt avgörande för att de ska lyckas med sin omställning. Vi på PwC delar helt och fullt den inställningen – rätt kompetens är helt avgörande för vår, och i förlängningen även våra kunders, framgång."