Hur lyckas världens framgångsrika storföretag att transformera sig? Här är svaret.
PwC:s Strategy& har undersökt hur världens mest framgångsrika företag har lyckats transformera sin verksamhet för att få en mer unik marknadsposition. Här presenterar vi fem konkreta strategiska handlingar som ligger bakom framgångarna för företag som IKEA, Amazon, Apple och Starbucks.
Identifiera tre till sex för företaget unika nödvändiga färdigheter (capabilities). Baserat på de identifierade färdigheterna kan en unik identitet bestående av en vinnande strategi och ett värdeskapande kunderbjudande utformas.
Detaljera och utveckla de tre till sex nödvändiga färdigheterna samt kartlägg hur de ska fungera tillsammans för att leverera på strategi och kunderbjudande.
Identifiera ett fåtal kritiska beteenden som samspelar med företagets unika identitet och sprid dessa i organisationen genom att låta utvalda kulturbärare få större inflytande.
Undvik generella kostnadsbesparingar. Genomför istället riktade insatser för att frigöra medel som kan återinvesteras för att utveckla företagets nödvändiga färdigheter och unika identitet.
Skapa företagets egen framtid istället för att anpassa sig efter övergående trender.
Ta reda på om ditt företag har en strategi som fungerar. På 5 minuter får du ditt resultat - är din organisation positionerad för att kunna stänga gapet mellan strategi och genomförande?