Så framtidssäkras familjeföretaget - enligt nästa generation

Insikter från PwC Global NextGen Survey 2019

Att ta över familjeföretaget i en tid när ny teknik rubbar gamla sanningar är ett privilegium som kommer med stort ansvar. Vilket stöd behöver nästa generation för att lyckas och vilka utmaningar ser de framför sig?

Vi har frågat nära tusen personer världen över vad de tror krävs för att framtidssäkra familjeföretaget.

Läs hela rapporten

 

956

svarande över 69 länder på fem kontinenter från 11 branscher.

90%

säger att en strategi anpassad till digital transformation kräver en förändring i familjeföretaget.

64%

tror att de kan tillföra värde så att företagets strategi anpassas till digitalisering.

48%

har fått ansvaret att leda ett specifikt förändringsprojekt eller initiativ.

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit.

Vilka är framtidens familjeföretagare?

Nästa generation har gott om självförtroende och ambition. De upplever att de har vad som krävs för att bli effektiva ledare som hjälper företagen möta digitaliseringen. De bekymrar sig också över dagens affärsklimat som kännetecknas av hård konkurrens, nya kundbehov, teknologier och ekonomisk osäkerhet.

Se filmen (2,5 min)

Nyckelinsikter från NextGen Survey 2019

Nästa generation tar sig gärna an utmaningen att driva företagets digitala transformation.

61 procent av de tillfrågade uppger att teknik är en av de tre viktigaste faktorerna för förändring.

Nästa generation är redo att lära sig hur beslutsfattandet går till i praktiken.

< Back

< Back
[+] Read More

"Nästa generations utmaning är att vinna den äldre generationens förtroende för att kunna leda företaget."

Pontus TonningSME Markets leader PwC

Är du en förändrare, förvaltare, intraprenör eller entreprenör?

I NextGen Survey 2017 identifierades den nästa generationens olika vägar mot framgång. Efterträdarna delades då in i fyra kluster baserat på var deras fokus och prioriteringar låg:

  • Förvaltare (stewards)
    Fokuserar på att skydda lönsamheten inom familjeverksamheten, och säkra långsiktig hållbarhet.
  • Intraprenör (intrapreneurs)
    Skapar sin egen verksamhet inom familjeföretaget, ofta med finansiellt stöd från familjen.
  • Förändrare (transformers)
    Driver förändring inom familjeföretaget, med nödvändiga förutsättningar och stöd.
  • Entreprenör (entrepreneurs)
    Skapar sin egen verksamhet utanför familjeverksamheten, utan att vinsten går in i familjeföretaget.

Quiz: Vilken slags efterträdare är du?

I undersökningen visade det sig att 46 procent av de svarande betraktar sig som förändrare, 26 procent som förvaltare, 20 procent som intraprenörer och 8 procent som entreprenörer.

Gör ett snabbt quiz för att ta reda på vilken kategori som du passar in på och ta del av rekommendationer som matchar din profil.

Kontakta oss

PwC har lång erfarenhet av affärsrådgivning och de utmaningar som ägarledda företag står inför. Hör av dig till oss så hjälper vi dig.

Required fields are marked with an asterisk(*)

By submitting your email address, you acknowledge that you have read the Privacy Statement and that you consent to our processing data in accordance with the Privacy Statement (including international transfers). If you change your mind at any time about wishing to receive the information from us, you can send us an email message using the Contact Us page.

Kontakta oss

Pontus Tonning

Pontus Tonning

SME Leader, PwC Sverige

Tel 0709-29 12 12

Hide