Förnya affärsmodellen

man och kvinna diskuterar Business Model Reinvention

Hur ser din affärsmodell ut i framtiden?

Megatrender förändrar vår värld, skapar nya kundbehov och påverkar hur vi lever och arbetar. Nya affärsmodeller tar form när gränserna mellan olika branscher suddas ut. Banker blir tech-bolag. Tech-bolag blir energileverantörer. 

Med andra ord, det som fungerar i dag kommer inte nödvändigtvis göra det imorgon. Därför behöver du göra kloka val vid rätt tidpunkt och veta hur du skapar värde när allt förändras. Genom att utmana din affärsmodell håller du jämna steg med vad kunderna vill och behöver, eller ännu bättre, uppfinner framtidens kundbehov.

kollegor diskuterar tillväxt

Vi hjälper dig ta nästa steg

Det finns många möjliga vägar framåt. Men med vår bredd av specialister och kollegor i 136 länder, samt nyskapande tekniksamarbeten, hjälper vi dig att välja rätt väg för ditt företag.

Vi ger dig och ditt team tillgång till de kompetenser och den teknik du behöver för att omvandla idéer till verklighet. Vi står redo med djup expertis inom bland annat transaktion, hållbarhet, skatt, cybersäkerhet, regelverk och riskhantering så att du kan säkra verksamhetens långsiktiga tillväxt och ligga steget före.

8 veckor till ett case för din nya affärsmodell

Under åtta till tio veckor skapar vi tillsammans ett genomtänkt case för en förnyad affärsmodell, som blir er grund för förändring. Processen följer en tydlig struktur och innehåller intervjuer, workshops och olika sessioner där vi arbetar tillsammans i snabb takt mot målet: en framtidssäkrad affärsmodell. Vi anpassar såklart arbetet så att det passar din verksamhet.

kollegor i workshop

Vill du veta mer?

Boka möte med en av våra rådgivare

alt text till bilden

Trycket på företag att förändra sina affärsmodeller är det högsta på 25 år

Under det kommande decenniet kommer företag transformeras och i allt högre utsträckning utnyttja tillväxtmöjligheter genom att arbeta på nya sätt över traditionella branschgränser. 

Enligt vår analys kommer traditionella branscher stöpas om och nya dynamiska domäner växer fram som bygger på att företag samverkar över branschgränser.

Läs vår scenarioanalys

Hur har andra företag förändrats?

Att stöpa om affärsmodeller är utmanande – men inte nytt. Inspireras av dessa historiska framgångssagor, gör vårt korta test och se hur många du känner igen. 

Kontakta oss

Simon Sjökvist Adolfsson

Rådgivare inom transformation, Göteborg, PwC Sverige

0729-91 54 64

Email

Scott Bailey

Rådgivare inom transformation, Stockholm, PwC Sverige

073-231 86 07

Email

Följ oss i sociala medier