Giganternas handelskonflikter ökar risk för ekonomisk inbromsning

2019-01-21

djup ringlande spricka i marken

Handelskonflikter har ökat spänningarna globalt och är ett av de hot som oroar näringslivet allra mest. Även om de finansiella effekterna än så länge är marginella så kan oron påverka tillväxten och därmed riskera att skynda på den globala ekonomiska inbromsning som sannolikt står runt hörnet.

Handelskonflikter är ett hot som har seglat upp som ett av de största orosmomenten för det globala näringslivet. 88 procent av världens vd:ar är mest oroliga för konflikten mellan Kina och USA och 45 procent är oroliga över vad som kommer att hända i relationen mellan USA och EU.

Andelen kinesiska vd:ar som förlitar sig på USA för tillväxt har sjunkit från 59 procent till 17 procent det senaste året – ett tapp på över 70 procent. I Kina gör man nu förändringar för att anpassa sig till det nya handelsklimatet, främst genom justeringar i sin leveranskedja och ändringar i regional tillväxtstrategi. Samtidigt har USA och Kina kommit överens om en vapenvila i handelskriget fram till första mars och ska träffas igen i början av 2019 för ytterligare diskussioner. Förhoppningen är då att hitta en bred och långsiktig lösning. Bedömare som WTO anser att Kina och USA behöver sluta skylla på varandra och anser det troligt att läget är fortsatt ansträngt under 2019. Man hoppas att fortsatta möten ska hindra situationen från att trappas upp ytterligare.

Näringslivet anpassar sig

25 procent av de som svarade att de är särskilt oroliga uppger att de kommer att flytta sin tillväxtstrategi till andra marknader. 16 procent uppger att de kommer att omlokalisera produktion och/eller lager.

Handelskrig mellan olika regioner skapar tydlig oro och obeslutsamhet för världens vd:ar. Många är tveksamma kring sina investeringar i osäkra marknader och väljer alternativ som känns tryggare. Globalt uppger 41 procent färre att de kommer satsa på den amerikanska marknaden för sina produkter. Och jämfört med förra året har dubbelt så många uppgett att de är så osäkra att de inte satt sin strategi ännu.
 

Om studien CEO Survey 2019

PwC har frågat 1 378 företagsledare världen över om deras syn på ekonomi, tillväxt, möjligheter och hot samt strategiskt viktiga förutsättningar inom det globala näringslivet.

Den globala rapporten och citat från vd-intervjuer finns tillgänglig på www.ceosurvey.pwc. Undersökningen har genomförts av PwC Research, vårt globala center för undersökningar och tillhörande konsulttjänster.
 

Contact us

Peter Nyllinge

VD, PwC Sweden

Tel: 010-213 30 60

Johan Rippe

vVD och ansvarig marknadsfrågor, PwC Sweden

Tel: 0709-29 11 88

Jonas Köpniwsky

Pressansvarig, PwC Sweden

Tel: 010-200 79 29

Följ oss i sociala medier