Så ser framtidens medielandskap ut

2017-06-30

kvinna sitter vid skrivbord på kontor


Omfattande trendspaning avslöjar att underhållnings- och mediebranschen står inför stora utmaningar.  Satsa på rätt tekniktrender, erbjud en unik användarupplevelse och lägg krutet på internetreklam. Det visar PwC-rapporten "Global Entertainment & Media Outlook 2017-2021".
 

Företagsledare inom underhållnings- och medieindustrin är under stort tryck för att anpassa sig till konsumenternas förändrade beteenden. Konsumenter önskar sig allt större flexibilitet, frihet och bekvämlighet i fråga om när och hur de tar del av innehållet och vinnarna inom branschen är de som lyckas erbjuda en unik och personifierad användarupplevelse.
 

– Traditionellt brukar man säga att de som lyckas inom media- och underhållningsbranschen är aktörer som har bra innehåll och en fungerande distribution. I dag gäller det snarare att satsa på en unik kundupplevelse och användaranalys, säger Nicklas Kullberg, ansvarig för media och underhållning på PwC Sverige.
 

Google- och Facebookreklam har tagit oss till ett historiskt skifte

Underhållnings- och medieindustrin har gjort en helomvändning och står i dag inför ett historiskt skifte. Google och Facebook tar reklamutrymme av förlag och dagstidningar och internetreklamen genererarar från och med 2016 större intäkter än tv-reklamen.
 

Virtual Reality (VR) förväntas växa och i rapporten uppskattar man att 68 miljoner VR-glasögon kommer att vara i användning i USA år 2021. Ytterligare förväntas ökade intäkter från e-sport (elektronisk sport), tävlingar som genomförs med hjälp av dator eller spelkonsol.
 

– Behovet av en knivskarp strategi är större än någonsin inom underhållnings- och mediebranschen för att framgångsrikt ta vara på de nya affärsmöjligheterna.

Nicklas Kullberg, ansvarig media & underhållning, PwC Sverige


Fem steg för att lyckas inom underhållnings- och mediebranschen

  1. Marknaden för företagsinformation har den största tillväxtpotentialen. Samla forskningsdata för att förstå kundbeteendet och bryt ner den samlade informationen till insikter.
  2. Bygg upp varumärke(n) med hjälp av hängivna och engagerade användare som delar en gemensam passion för din produkt eller tjänst.
  3. Ligg i framkant när det gäller att utnyttja ny teknik för att skapa en överlägsen användarupplevelse.
  4. Satsa på Big data och artificiell intelligens för att personifiera, anpassa, samt kontrollera innehåll och upplevelser.
  5. Lägg krutet på internetreklam som nu genererar större intäkter än tv-reklam. 2016 nåddes en brytpunkt inom reklambranschen då internetreklam översteg intäkterna som genererades från tv-reklam.

Förväntad tillväxt

Enligt rapporten "Global Entertainment & Media Outlook 2017-2021" förväntas intäkterna i mediabranschen globalt stiga från 1,8 biljoner dollar till 2,2 biljoner dollar år 2021.

Detta motsvarar en årlig tillväxttakt på 4,2 procent, jämfört med den prognos på 4,3 procent som gjordes i förra årets rapport.
 

Om undersökningen

Årets upplaga av PwC:s "Global Entertainment and Media Outlook" är en heltäckande källa till globala analyser av konsument- och reklamutgifter. Media Outlook innehåller information om 17 marknadssegment i 54 länder. Rapporten ger insikt i vilka trender som formar underhållnings- och mediebranschen och kan ge värdefulla insikter till dig som verkar inom mediebranschen oavsett om du är företagare eller investerare.

Kontakta oss

Nicklas Kullberg
Partner
Tel 0709-29 34 08
Email

Följ oss