Pensionsstiftelser

kollegor i möte om pensionsstiftelser

Vad är en pensionsstiftelse?

En pensionsstiftelse är en egen juridisk enhet, vilken grundats av en arbetsgivare, eller flera arbetsgivare gemensamt, för ändamålet att trygga pension till bolagets arbetstagare eller efterlevande till de anställda. Vilka som omfattas av en stiftelses ändamål kan variera stort mellan olika stiftelser, likaså storleken på stiftelsen och hur stort kapital som förvaltas.

Det är stiftelsens styrelse som ansvarar för förvaltningen av stiftelsen. Styrelsen ska utgöras av ledamöter och suppleanter som omfattas av stiftelsens ändamål samt väljas till lika delar av arbetsgivaren och arbetstagarna. Det är Länsstyrelsen i det län som stiftelsen har sitt säte som ansvarar för den stiftelserättsliga tillsynen, medan Finansinspektionen ansvarar för den finansiella tillsynen.

Oavsett hur många personer som pensionsstiftelsen tryggar pension för finns utmaningar i form av redovisning, skatt och regelefterlevnad. Det är därför viktigt att styrelsen i en stiftelse håller sig uppdaterad och är medveten om det ansvar som åligger medlemmarna i styrelsen. 

Pensionsstiftelser brukar delas in i tre kategorier vilket styrs av antalet personer stiftelsen tryggar pension till. Indelningen får bland annat påverkan på i vilken utsträckning Lag (1967:531) om tryggande av pensionsutfästelse m.m. (“Tryggandelagen”) ska tillämpas, vilket följaktligen har inverkan på omfattningen av den tillsyn Finansinspektionen utövar. Stiftelserna delas in i små, mellanstora och stora. Små pensionsstiftelser tryggar pension för upp till 15 personer och mellanstora för antalet 16 till 99 personer. Stora stiftelser, för vilka tillsynen från Finansinspektionen är den mest långtgående, tryggar utfästelse om pension för 100 eller fler personer.

Andra tjänstepensionsdirektivet (IORP 2)

Genom ändringar i Tryggandelagen och uppdaterade föreskrifter från Finansinspektionen (2019:19) genomfördes per den 15 december 2019 implementeringen av det andra tjänstepensionsdirektivet*, även kallat IORP 2, för pensionsstiftelser. Direktivet syftar bland annat till att säkerställa att den verksamhet som pensionsstiftelser bedriver har den kontroll och företagsstyrning som fordras med hänsyn till riskerna förenliga med verksamheten. Enligt Finansinspektionen ska införandet av IORP 2 även syfta till en förbättrad möjlighet att utöva tillsyn över stiftelsers informationsgivning och verksamhetsstyrning. 

Finansinspektionens föreskrifter träffar främst stora pensionsstiftelser, med undantag för en bestämmelse avseende placering av tillgångar som även gäller för mellanstora stiftelser samt pensionsstiftelser som självmant valt att tillämpa regelverket för stora stiftelser. 

Rent praktiskt har IORP 2 inneburit en anpassning för stiftelserna att upprätta och efterleva styrdokument och riktlinjer som följer av det nya regelverket, att processer och rutiner setts över samt att centrala funktioner lever upp till kraven som direktivet ställer. Vidare ska lämpligheten av styrelsens ledamöter och suppleanter bedömas av Finansinspektionen, även avseende denna del har ändringar genomförts då lämplighetsprövningen anpassats till den verksamhet som pensionsstiftelser bedriver.

* Europaparlamentets och rådets direktiv (EU) 2016/2341 av den 14 december 2016

man läser på surfplatta om pensionsstiftelser

Hur kan du få hjälp med frågor kring pensionsstiftelser?

PwC arbetar med såväl pensionsstiftelser som tryggar pension för flera hundra arbetstagare som stiftelser för ägare och anpassar självklart vår rådgivning efter förutsättningarna. Våra pensionsspecialister erbjuder rådgivning inom bland annat följande områden:

  • Regelefterlevnad och compliance

  • Hur arbetsgivaren kan nyttja en pensionsstiftelsens tillgångar

  • Granskning och rekommendationer kring styrdokument och riktlinjer utifrån lag och gällande föreskrifter

  • Utredning och analys av förutsättningar inför likvidation av pensionsstiftelse

  • Handledning och rådgivning genom hela processen från utredning av en likvidation av stiftelsen till genomförd avveckling

  • Hantering av avkastningsskatt

  • Regelverket kring beviljande av gottgörelse

  • Redovisningsfrågor

PwC är objektiva rådgivare har kunskap om gällande lagstiftning samt skatte- och redovisningsregler som träffar pensionsstiftelser. Vi har en god förståelse för förutsättningar och utmaningar som finns i stiftelser.

Kontakta oss

Anna Gustring Boman

Anna Gustring Boman

Partner och pensionsspecialist, PwC Sverige

Tel 0709-29 32 89

Tom Ekberg

Tom Ekberg

Director, PwC Sverige

Tel 0709-29 42 09

Följ oss i sociala medier