PwC lanserar årets Entertainment & Media Outlook

2016-07-08


Tillsammans med SIME presenterar PwC den 17:e upplagan av "The Global Entertainment and Media Outlook". Årets lansering hölls på Epicenter i Stockholm där Viggo Cavling, chefredaktör på Breakit, var dagens moderator.
 

Bland publiken fanns en spännande mix av stora företag, tillväxtföretag och investerare i mediebranschen och PwC representerades av Nicklas Kullberg samt Christian Käfling. 
 

Bland paneldeltagarna fanns bland annat: Anna Wikland (Google), Cecilia Beck-Friis (styrelseproffs, tidigare vice vd Bonnier Media), Staffan Tell (Hemnet) och Aurore Belfrage (EQT Ventures).
 

Det är tydligt att Sverige ligger i framkant gällande den digitala utvecklingen och har en stark innovationskraft jämfört med andra länder i världen. Man spenderar väldigt mycket tid framför sina mobila enheter vilket också sätter press på leverantörer av media och internet genom att tillhandahålla snabbare och mer lättillgänglig surf.
 

Det händer mycket inom mediebranschen och som ett exempel på detta är Google som inte längre endast är en sökmotor. Google jobbar till exempel väldigt mycket med att utbilda företag inom digitalisering för att kunna hjälpa de att bli mer mobila i sina verksamheter. Dagens företag måste ställa om sina strategier och bli mera digitaliserade, tänka i nya banor, för att kunna hänga med konkurrenterna i branschen.
 

PwC:s rapport presenterades av Christian Käfling, som bland annat pratade om de snabbast växande segmenten i Sverige.

  1. Internet video + 30 %
  2. Prenumeration på facktidskrifter!! (digitalt...) +24 %
  3. Digital kurs- och utbildningslitteratur +19 %
  4. Sökordsmarknadsföring +17 %
  5. Tidnings prenumerationer!! (digitalt...) +15 %
     

Vill du ta del av rapporten, klicka här: www.pwc.com/outlook

Kontakta oss

Nicklas Kullberg

Partner, PwC Sverige

Tel 0709-29 34 08

Följ oss i sociala medier