En integration eller engelskans post-merger integration syftar till processen att integrera ett transaktionsobjekt med en köpares organisation efter att transaktionsobjektet överlåtits från säljaren till köparen vid stängning (closing).
Integration anses vara ett av de mest utmanande områdena i transaktionsprocessen på grund av mångfalden anpassade lösningar som måste harmoniseras mellan de två organisationerna. Berörda områden är exempelvis anställda, resurser, tillgångar, arbetsuppgifter och informationsteknik. Ett Integrationshanteringskontor (IMO) med representanter från säljaren, köparen och förvärvsobjektet hanterar integrationsarbetet och följer upp på integrationens leverans.
Bestående transaktionsvärde uppstår inte automatiskt efter att transaktionen blivit signerad och överlåten utan kräver också ett efterarbete för att transaktionsobjektet ska bli ändamålsenligt och skapa värde i den nya organisationen.
Företag som saknar en disciplinerad ansats till integration är vanligtvis inte lika framgångsrika att realisera sina kostnadsmål och synergiberäkningar jämfört med företag som har en beprövad och organiserad integrationsstrategi. Bristande planering, för lite fokus på annat än finansiella parametrar och underskattande av insatser efter transaktionen är ofta bidragande orsaker till att kostnadsmål uteblir.
PwC:s integrationskonsulter hjälper företagskunder att upprätta ett strukturerat arbetssätt och detaljerad aktivitetsplan. Som kund kan du exempelvis få hjälp med: