Mindre oro för hot mot egna företaget bland världens företagsledare

Precis som synen på global tillväxt i år är något mer positiv, så är även oron för olika hot mot det egna företaget generellt sett mindre. När världens företagsledare får rangordna olika faktorer som kan ha negativ inverkan, är det fortfarande makroekonomisk instabilitet samt ökad inflation och minskad köpkraft som ligger i topp, men nu på en lägre nivå.

I år anger 24 procent av företagsledarna makroekonomisk instabilitet som det största orosmolnet under de kommande tolv månaderna och samma andel oroar sig för ökad inflation och minskad köpkraft. Därefter kommer cyberrisker, följt av geopolitiska konflikter och klimatförändringar.

Cyberrisker är det enda området där den upplevda utsattheten bland de globala vd:arna har ökat sedan förra året, även om det är marginellt (från 20 till 21 procent). För två år sedan låg cyberrisker i topp som det upplevda hotet och valdes då av hela 49 procent av de globala vd:arna.

kvinna vid skrivbord

Låg krisinsikt när det gäller klimathotet

Intressant att notera är att oron för geopolitiska konflikter har minskat trots det pågående kriget i Ukraina samt Hamas attack på Israel och det efterföljande kriget. Den senare skedde under den tid som denna enkätundersökning var öppen.

Det är samtidigt förvånande att endast 12 procent av vd:arna känner oro för att klimatförändringarna ska påverka det egna bolaget med tanke på att extrema väderhändelser har kommit allt oftare de senaste åren, runt om i världen, och antalet larmrapporter kring klimatpåverkan ökar. En anledning till att oron bland företagsledarna inte är större kan vara att de långsiktiga följderna i form av klimatförändringar ännu inte är fullt synliga för företagen, en annan att det fortfarande saknas krisinsikt.

Den låga andelen vd:ar som oroar sig för klimatet ska också ses mot bakgrund av det nyligen avslutade COP-mötet i Dubai. Efter mötet kan vi konstatera att vi går framåt i det globala samfundet och man talar nu om “en övergång bort från fossila bränslen”. Det är lite tidigt att kalla detta för en framgång som kommer att leda oss i den riktning som Parisavtalet förespråkar, däremot så kan vi konstatera att detta är den tydligaste skrivningen på länge i COP-sammanhang.

Dessutom har vi haft en ekonomisk situation som helt klart minskat företagens vilja att ta fullt ansvar i klimatfrågan, samtidigt som kriget i Ukraina och konflikten mellan Israel och Hamas innebär att stora statliga resurser används för investeringar i vapensystem och större försvarsförmåga.

Fråga
Hur utsatt tror du att ditt företag är för följande hot under de kommande tolv månaderna? (Andel globala företagsledare som svarat “extremt eller mycket utsatt”)

graf hot

I förra årets vd-undersökning såg vi tydliga signaler på det förändringstryck som råder i näringslivet. Inte mindre än fyra av tio företag svarade då att deras verksamhet kommer att vara konkurrenskraftig i maximalt tio år, om de fortsätter som idag. I år är den här trenden ännu tydligare. Andelen företagsledare, som nu menar att deras verksamhet endast förblir konkurrenskraftig upp till tio år om de inte förnyar sina affärsmodeller, har ökat ytterligare. Det ser alltså ut som att näringslivets behov av att ställa om är här för att stanna, och takten verkar öka.

Sofia Götmar-Blomstedt, vd, PwC Sverige

Svenska företagsledare mer oroliga

Precis som vi kunde konstatera i förra årets rapport är svenska vd:ar generellt sett mer oroade än sina globala kollegor. Det gäller samtliga områden, förutom risker kopplade till cyberhot och hälsa.

För svenska företag är det i år, liksom förra året, oron för ökad inflation och minskad köpkraft som ligger i topp (40 procent), följt av makroekonomisk instabilitet (32 procent) och cyberrisker (22 procent). På fjärde plats hittar vi klimatförändringar och därefter geopolitiska konflikter.

Precis som det globala materialet visar är de svenska företagen i år mindre oroade för geopolitiska konflikter, men i Sverige är minskningen ännu större. Nedgången sedan förra undersökningen är hela 17 procentenheter (från 35 till 18 procent).

Kontakta oss

Sofia Götmar-Blomstedt

Sofia Götmar-Blomstedt

Vd, PwC Sverige

Tel 0709-29 28 82

Jörgen Haglund

Jörgen Haglund

Markets Leader och vice vd, PwC Sverige

Tel 0709-29 31 51

Johan Eriksson

Johan Eriksson

Kommunikationschef, PwC Sverige

Tel 0728-80 95 08

Följ oss i sociala medier