En synergibedömning eller engelskans ”synergy assessment” innebär att man tillsammans med kundens Management team går igenom den kombinerade kostnadsbasen för Target och kundens egna verksamhet.
Sedan går man igenom och tillsammans identifierar de områden där potentiella kostnadsbesparingar (synergier) är möjliga, dvs. i ett integrerat case. När områdena är identifierade genomförs en granskning av de bakomliggande antagandena och man uppskattar de faktiska besparingarna samt när dessa kan realiseras tidsmässigt.
För många av våra kunder är de potentiella synergierna en stor del av anledningen till varför man köper upp ett annat bolag eller verksamhet.
PwCs egna studier visar att företag som redan i due diligence fasen av transaktionsprocessen identifierar de potentiella synergierna, och sedan planerar samt aktivt arbetar med att följa upp dessa generellt sett är mer framgångsrika i deras företagsförvärv än företag som inte gör det.
PwC kan hjälpa till med både att identifiera operativa synergimål (under due diligence fasen) och realisera dessa (under integrationsutförandet). Som kund kan du exempelvis få hjälp med:
Synergibedömning: I due diligence processen hjälper vi er med att identifiera och uppskatta de potentiella synergierna, i tillägg gör vi även:
Synergiplanering: Efter att transaktionen signerats och/eller efter stängning av transaktionen (closing) kan vi hjälpa er att planera för hur synergierna ska realiseras. I detta skede hjälper vi er att:
Synergiuppföljning: Under integrationsprocessen hjälper vi er med att projektleda samt följa upp hur synergirealiseringen går. Vi hjälper er att: