Organisationer av varierande skala, storlek och struktur kan utnyttja Robotic Process Automation (RPA) för att effektivisera och automatisera manuella processer – om de implementeras på rätt sätt med stöd av ledningen. Effekten med robotisering låter inte vänta på sig. Fördelar som ofta nämns är förbättrad kundupplevelse, lägre kostnader och snabbare hastighet till marknaden. En del som sällan uppmärksammas är ökad regelefterlevnad och compliance vilket innebär lägre risk för företaget.
Nyckeln till en lyckad implementering av robotisering är att förstå samarbetet mellan människa och robot. Införandet av RPA har gått från test till koncept, från försöksprojekt till företagsprogram i finansiella institutioner. På C-level nivå behöver du ta hänsyn till företagets affärslogik, styrning och standarder inom branschen.
Så i stället för att fråga: "Hur kan vi använda RPA?" kan du fråga dig: "Hur påverkar RPA vår affär och riskprofil?" Du kan i ett tidigt skede involvera viktiga företagsfunktioner såsom regelefterlevnad, risk och internrevision. Här är det nödvändigt att ta reda på vad som krävs för att säkerställa en balanserad diskussion, riskbedömning och överenskommelse om det övergripande ramverket för styrning och processdesign. Genomförd på rätt sätt kan RPA minska risker och förbättra regelefterlevnaden i affärsverksamheten. Genom att tidigt ta hänsyn till dessa faktorer kommer RPA att bli företagets bäste vän.