På PwC arbetar vi med rådgivning i samband med en mängd olika typer av transaktioner. En sorts transaktion som förekommer är en så kallad “carve-out”. Vad detta är, vad man behöver tänka på och hur man faktiskt får till en sådan transaktion får vi veta mer om i det här poddavsnittet. Våra gäster Sofia Nordenskjöld, Viktor Magnusson, Marcus Jonsson och Jon Widefjäll har arbetat med ett flertal carve-out-transaktioner och delar med sig av sina erfarenheter och kunskaper.
Gäster:
Sofia Nordenskjöld, partner M&A Integration & Carve-out, PwC
Viktor Magnusson, PwC
Marcus Jonsson, Capital Markets & Accounting Advisory Services, PwC
Jon Widefjäll, partner, Capital Markets, PwC
Programledare:
Emelie Söderlund, auktoriserad revisor och redovisningsspecialist
Mikael Scheja, partner och redovisningsspecialist
Läs mer om PwC:s tjänster inom deals (M&A, företags- och fastighetstransaktioner)
En carve-out är försäljningen av en tillgång, affärsenhet, division eller ett dotterbolag till en köpare som antingen integrerar transaktionsobjektet i sin verksamhet eller gör det till ett fristående företag.
En carve-out kan också göras med motivet att börsintroducera ett dotterbolag. Ofta har transaktionsobjektet vid en carve-out en befintlig personalstyrka och ett eget kundsegment vilket gör det till ett attraktivt mål för investeringsbolag.