Family Business Survey 2025

Att balansera arv och innovation i en tid av förändring

ägare till familjeföretag diskuterar utmaningar för verksamheten

Det är utmanande tider för familjeföretag, men vår senaste globala undersökning där 1 325 familjeföretag deltog visar samtidigt att de har en stor förmåga att anpassa sig till nya marknadsförutsättningar. Här presenterar vi insikter utifrån svar från svenska familjeföretag.

56%

hade en ökad försäljning.

24%

hade en försäljningsminskning.

82%

upplever att marknaden är i ständig förändring.

41%

satsar på hållbara initiativ för långsiktig tillväxt.

I tider av förändring är ledarskap avgörande

En framgångsfaktor är att ledarskapet bottnar i vision, syfte och gemensamma värderingar vilket de flesta företagen i undersökningen har. En tredjedel har även kopplat syftet till de globala hållbarhetsmålen. Samtidigt finns det stora utmaningar som ställer krav på ledarskapet. Det som främst lyfts är att kunna balansera mellan kort- och långsiktiga mål, successionsplanering, styrning av företaget samt marknads- och konkurrenstryck.

Tre av tio påverkas av klimatförändringar

Lägre marginaler, nya kundbehov, handelskonflikter, teknikutveckling och klimatförändringar påverkar familjeföretagen och har bidragit till att allt färre ser en positiv försäljningsutveckling. Den påverkan som megatrender och andra utmaningar haft på företagen de senaste åren speglas även tydligt i svaren på frågan om deras tillväxtplaner de kommande två åren.

“Familjeföretagen har det tufft just nu. När vi blickar framåt är det 59 procent av de svenska företagen som har som mål att växa de kommande två åren, jämfört med 73 procent på global nivå. I stället lägger fler företag nu fokus på att stärka sin kärnverksamhet.”

Annika Svanfeldt, rådgivare familje- och ägarledda företag, PwC Sverige

Stark konkurrens men teknikutveckling kan bidra till tillväxt

Försäljningsutveckling och tillväxtplaner är sammankopplade med ett företags möjligheter på marknaden. Hela 88 procent uppger att det är stark konkurrens, 82 procent ser att marknaden är i ständig förändring och 68 procent att kunderna efterfrågar nya produkter och tjänster. Det här ställer krav på att kunna anpassa verksamheten efter nya förutsättningar. De områden familjeföretagen är mest agila inom är att fatta snabba beslut, produkt- och tjänsteinnovation samt teknik. Samtidigt ser de att framför allt teknikutveckling samt digital transformation och automatisering kan bidra till deras tillväxtmöjligheter.

 

Kärnverksamheten är prioriterad

Familjeföretagens främsta prioriteringar just nu för att skapa en långsiktig tillväxt är att:  

  • Expandera kärnverksamheten

  • Ha hållbara och miljövänliga alternativ 

  • Stärka interna talanger och satsa på ledarskapsutveckling

  • Göra en digital transformation och implementera AI

  • Diversifiera till nya marknader eller industrier

Långsiktig konkurrenskraft

Under de kommande fem åren är det viktigast att säkerställa att verksamheten är långsiktigt konkurrenskraftig, att öka det ekonomiska resultatet samt förbättra sin digitala transformation och anpassa sig till ny teknik. Men det är även viktigt att stärka familjens styrning och successionsplanering samt satsa på hållbara initiativ och investera i innovation och nya affärsmodeller.

Drygt hälften av familjeföretagen prioriterar långsiktiga mål även om det är på bekostnad av kortsiktig lönsamhet. 

 

Samhällsengagemang - en röd tråd

Många svenska familjeföretag engagerar sig på olika sätt i samhället. Det vanligaste är att bidra till lokalsamhället, följt av bidragsbaserade gåvor och impact-investeringar. En majoritet vill även bidra till att lösa samhällsutmaningar och ser att de måste bidra mer till planeten och samhället för att fortsätta vara framgångsrika. Ett stabilt skatteunderlag är en viktig del för att möjliggöra en hållbar omställning i samhället. Drygt åtta av tio familjeföretag uppger att de ser ett värde i att betala sin del av skatterna. 

“Svenska familjeföretag har ett unikt läge att driva utvecklingen mot mer hållbara affärer. Genom att ligga i framkant och investera i hållbarhetsinitiativ kan de både stärka sin konkurrenskraft och bidra till en positiv samhällsutveckling.”

Annika Svanfeldt, rådgivare familje- och ägarledda företag, PwC Sverige

Medskick

  • Utveckla och förankra ett tydligt syfte och värderingar i hela organisationen. Fortsätt att kommunicera det både internt och externt, vilket stärker företagskultur, ledarskap och beslutsfattande.

  • Prioritera agilitet och anpassningsförmåga som är en konkurrensfördel för familjeföretag. Var beredd att snabbt anpassa ledarskap och strategier när marknaden och kundernas behov förändras.

  • Satsa på långsiktighet framför kortsiktig lönsamhet. Balansera långsiktiga mål med kortsiktig vinst för en hållbar tillväxt och motståndskraft över tid.

  • Stärk och skydda företagets anseende. Arbeta aktivt och proaktivt med att bygga förtroende hos kunder, medarbetare och samarbetspartners. 

  • Förbered nästa generation för ledarskap. Ha en tydlig successionsplan och involvera nästa generation tidigt i strategiarbetet. Skapa samsyn kring företagets framtid och erbjuda utbildning och stöd till nästa generations ledare.

“Med de ambitioner och utifrån den långsiktiga horisont familjeföretag driver sina verksamheter ser vi att de även framåt kommer vara en viktig spelare i näringslivet och i samhället. Jag är övertygad om att de har gjort en positiv förflyttning till nästkommande undersökning och vi ser fram emot att vara en partner till dem på deras fortsatta resa.”

Frida Wengbrand, revisor för familje- och ägarledda företag, PwC Sverige

Ladda ner rapporten (pdf 6,5 mb)

Family Business Survey 2025

Om undersökningen

I Family Business Survey 2025 intervjuades 1 325 ägare och ledande beslutsfattare i familjeföretag från 62 länder, varav 34 från Sverige. Syftet med undersökningen är att få deras syn på aktuella frågor som påverkar företagens verksamhet. Intervjuerna genomfördes april - juni 2025.

Definition av familjeföretag

I den här undersökningen har den allmänt vedertagna definitionen använts att familjeföretag antingen är börsnoterade och 30 procent eller mer av aktierna innehas av ägarfamiljen eller ett ej börsnoterat/privat företag där ägarfamiljen kontrollerar mer än 50 procent av företagets röstberättigade aktier.

Pressmeddelande

Lägre tillväxt bland svenska familjeföretag

Vad är familjeföretagens framgångsrecept i en föränderlig värld?

Många framgångsrika företag i Sverige är familjeföretag. Vad är deras recept för att både kunna ha ett långsiktigt perspektiv på ägande och utveckling av företaget samtidigt som de agerar på en turbulent omvärld?

Det samtalar Annika Svanfeldt, skatterådgivare till familjeföretag på PwC, med Therese Gustafsson, fjärde generationen i familjeföretaget Löfbergs, Richard Bergfors, andra generationen i familjeföretaget MAX Burgers, samt Annelie Karlsson, vd och medgrundare till Family Business Network i Sverige.

Kontakta oss

Annika Svanfeldt

Annika Svanfeldt

Skatterådgivare inkomstskatt, ansvarig Entrepreneur Tax Services, partner, PwC Sverige

Tel 0709-29 41 84

Frida Wengbrand

Frida Wengbrand

Entrepreneurial & Private Business Leader, PwC Sverige

Tel 0709-29 52 39

Följ oss i sociala medier