Få branscher har förändrats så dramatiskt som detaljhandeln. Och detta är bara början. Hur ser framtidens shopping ut om två år? Om fem år? Tio år? Hur kan företag redan nu bygga sina strategier för att möta morgondagens konsumenter? Hur ser konsumenterna företagens satsningar på hållbar affärsutveckling?
"Future of Shopping" är ett tolvveckorsprogram där scale ups och stora, etablerade företag träffas för att utbyta erfarenheter och bryta ny mark genom seminarier, workshops och sprintar.
– Detaljhandeln står inför omfattande utmaningar som kommer att bli än mer intensiva om den ekonomiska tillväxten saktar ner eller om vi går in i en lågkonjunktur. Redan nu ser vi hur stora, etablerade butikskedjor gått i konkurs. Ett antal faktorer driver dessa förändringar, som nya konsumentbeteenden, låg tillväxt, försämrad lönsamhet och en ökande digitalisering, säger Ulrika Andersson, partner på PwC och ansvarig för "Future of Shopping".
– "Future of-Series" går ut på att exklusivt inbjudna företag – scale ups och storföretag – träffas för att lära av varandra. I dag är störst inte nödvändigtvis bäst. Mindre aktörer med helt nya idéer och koncept uppvisar en fantastisk agil förmåga. Samtidigt har storbolagen en mer etablerad kundbas och resurserna att genomföra stora förändringar. Den dynamiska kraften som uppstår när de båda möts och skapar gemensamma lösningar är fantastisk, säger Ulrika Andersson.
Läs om amerikanska konsumenters köpbeteenden under julhandeln. Vad driver deras köp? Vad köper de, hur väljer de att handla och betala? Läs rapporten.
Detaljhandeln kan räkna med ännu hårdare konkurrens, överkapacitet, låga marginaler och vikande lönsamhet. Det visar en färsk rapport från PwC Strategy&.
Showrooming genererar större försäljningssiffror genom intensivare kundupplevelser och hemleveranser samt ersätter olönsamma butiker och stödjer e-handeln.
© 2018 - Mon May 16 00:59:21 UTC 2022 PwC. All rights reserved. PwC refers to the PwC network and/or one or more of its member firms, each of which is a separate legal entity. Please see www.pwc.com/structure for further details.