Insikter från NextGen Survey Nordic 2024

Framgång och succession i AI-tider

Success and succession in an AI world

Genom att låta arbetet med generativ AI vara en integrerad del av generationsskiftet kan familjeföretag öppna upp fler möjligheter för nästa generation.

Enligt nästa generations familjeföretagare är den främsta prioriteringen de kommande två åren att skapa ekonomisk tillväxt i företaget. Men de ser även behov av att expandera verksamheten till nya branscher eller marknader samt att säkerställa att deras produkter och tjänster möter kundernas efterfrågan. Dessutom vill de se att företaget ökar investeringarna inom hållbarhet och att de bidrar till att göra positiv skillnad i samhället. Längre ner kommer vi visa på i vilken utsträckning deltagarna tror att AI kan bidra inom dessa områden.

Viktigaste prioriteringar kommande två åren

Så vilket värde anser nästa generation att de själva främst kan bidra med i sitt familjeföretag? Överst hamnar att bidra till att företaget har ett modernt och professionellt sätt att leda och styra, följt av att investera i nya affärsidéer samt säkerställa att företaget har ett tydligt definierat syfte. Att just ledning och styrning kommer högst upp kan förklaras av att nästa generation är mindre positiva än dagens ledare om tydlighet i roller och styrning. De är också mer negativa gällande det digitala och tekniska området, vilket skulle kunna kopplas till att de själva ser att de kan skapa värde genom nya affärsidéer. I jämförelse med det globala snittet ser vi att både dagens ledare och nästa generation i Norden är mer positiva, till exempel är det betydligt färre här som ser att det finns ett motstånd till förändring.

graf - I vilken utsträckning instämmer du i följande påstående om ert familjeföretags organisation?

AI i verksamheten 

Årets NextGen-undersökning har en fördjupning kring AI i allmänhet och även mer specifikt om generativ AI. Vi redogör för hur nästa generations familjeföretagare ser att den transformation som pågår inom, inte minst, det tekniska området kan påverka möjligheterna för deras företag att arbeta med innovation, bygga förtroende och genomföra ett lyckat generationsskifte.

“Genom att integrera arbetet med ledarskifte och generativ AI i företagets strategiutveckling kan familjeföretag bygga goda förutsättningar för framtida tillväxt och lönsamhet samt för kommande generationer.”

Oscar Warglo,skatterådgivare med fokus på familjeföretag, PwC Sverige

Innovation - accelerera

Det finns en stark vilja till förändring hos nästa generation men de upplever samtidigt ett motstånd hos de som leder företaget idag. Trots detta vill de i grunden samma sak: att trygga tillväxt i företaget nu och för framtiden, däremot kan synen på vägen dit se olika ut. 

I olika undersökningar vi på PwC gjort har vi sett att familjeföretag, generellt, har en mer avvaktande inställning till innovation vilket kan sätta dem i en osäker position. Till exempel visar PwC:S "CEO Survey 2024" att drygt hälften av svenska börs-vd:ar ser att generativ AI bidrar till att förbättra kvaliteten på produkter och tjänster men endast 36 procent av vd:ar i privatägda företag (där familjeföretag ingår) ger samma svar. Det kan tyda på att de har en mer försiktig hållning och ge en fingervisning om varför familjeföretag, generellt, inte kommit så långt på AI-resan. 

Att familjeföretag har en mer försiktig hållning kan säkert ha goda grunder. Oavsett typ av företag eller bransch, ska implementering av generativ AI snarare ses som ett marathon än en sprint. Varje företag behöver dock hitta sin balans mellan att vara snabb och försiktig, att röra sig för långsamt kan leda till att konkurrenterna springer förbi. Om man å andra sidan springer för fort kan riskerna öka dramatiskt. Vi kan samtidigt konstatera att många familjeföretag uppvisar stabil tillväxt (bland annat enligt "PwC:s Family Business Survey 2023"), och därför kan det finnas utrymme för mer innovativa investeringar.

Svaren i den här undersökningen visar att familjeföretagen inte kommit så långt med AI. 29 procent av deltagarna uppger att deras företag inte har påbörjat något arbete runt AI än och endast 5 procent säger att det är implementerat i verksamheten. Samtidigt uppger 90 procent att de personligen är intresserade av AI och 67 procent ser att AI är ett kraftfullt verktyg för att ställa om företagets verksamhet.

“Undersökningen visar att nästan sju av tio anser att de är kunniga på generativ AI och lika många skulle själva vilja engagera sig i generativ AI inom företaget. Det här kan vara en fantastisk möjlighet för såväl dessa individer som företaget om denna kunskap och det här engagemanget tas tillvara.”

Oscar Warglo,skatterådgivare med fokus på familjeföretag, PwC Sverige
graf Kunskap och användning av AI samt Inställning till Ai

Risker och möjligheter med AI 

I arbetet med att ta fram en strategi om AI för företaget och när man sätter mål för vad man vill uppnå med AI behöver man identifiera såväl risker som möjligheter och ta fram åtgärder kopplade till detta. I undersökningen svarade deltagarna på vilka risker de främst ser kopplade till AI och generativ AI men även vad AI kan bidra med i deras verksamhet. Bland annat svarade 38 procent av nästa generation i Norden att de tror att cybersäkerhetsriskerna kommer att öka och 18 procent tror att generativ AI bidrar till ökad desinformation. De är dock färre än såväl bland globala deltagare som bland dagens ledare i privatägda bolag, dit familjeföretag räknas. Bland dem tror 60 procent på ökade cyberrisker och 48 procent att desinformationen ökar (enligt PwC:s "CEO Survey 2024").

graf - I vilken utsträckning instämmer du i följande påstående om generativ AI under det kommande året?

På den positiva sidan ser nästa generation att AI främst kan ge möjlighet till att öka produktiviteten och effektiviteten samt minska kostnaderna i deras företag. Däremot var de få som såg att AI kan bidra till att förbättra företagets hållbarhetsarbete och cybersäkerhet eller deras sätt att hantera risker.

graf - Vilka möjligheter och fördelar tror du AI kan ge ert företag?

Deltagarna ser även många områden där AI kan bidra till företagets verksamhet på ett avgörande sätt. Främst är det att bidra till företagets tillväxt men inom de fyra andra områdena som nästa generation ser som prioriterade för deras företag de kommande 2 åren, att expandera till nya branscher och marknader, öka investeringarna inom hållbarhet, säkerställa rätt produkter och tjänster samt kompetensförsörjning, ser de i lägre utsträckning att AI kan bidra.

graf - Vilka områden tror du främst AI på ett avgörande sätt kan hjälpa ert företag?
  • Ta reda på vad generativ AI kan innebära för er. Familjeföretag behöver snarast analysera konsekvenserna av generativ AI, såväl positiva som negativa samt direkta och indirekta. Kom även ihåg att väga in effekterna av att inte göra något alls.
  • Lyft in AI på ledningens och styrelsens agenda. Beslutet att implementera generativ AI i er verksamhet bör ingå i företagets strategiarbete, istället för att enbart handla om funktioner, verktyg och teknik. Trots det ser enbart en minoritet av familjeföretagen det som ett strategiskt område, övriga hanterar det på lägre nivåer eller har delegerat arbetet till IT-chefen. 

  • Fokusera på tajming och kommunikation. Anställda, kunder och andra intressenter förväntar sig ett tydligt ledarskap och vägledning även när det kommer till hur företaget ska arbeta med generativ AI. Med rätt tajming och kommunikation kan både farhågor och motstånd minska och därmed kan fokus läggas på att sätta grunden för tillväxt och innovation.

  • Sträva efter dialog. Du kanske undrar om det är lämpligt att lyfta frågor och farhågor om företagets tekniska utveckling? Men om du känner dig trygg med att du har insikter om möjligheter och risker kopplade till generativ AI, prata om det med dagens ledning, det kommer att gynna alla. 

  • Förstå företagets verksamhet och begränsningar. Du behöver ha kunskap om er nuvarande affärsmodell och eventuella finansiella och organisatoriska begränsningar innan du utmanar dem. Så om du saknar kunskapen se till att lära dig. 

  • Initiera eller delta i pilotprojekt. Ta vara på möjligheten att lära, testa och, ibland, misslyckas, för att utveckla din kompetens. Ett utmärkt tillfälle kan vara i samband med ett pilotprojekt i företaget om generativ AI. Det ger både dig själv och organisationen möjlighet att lära er snabbare och bekanta er med tekniken.

Skydda och stärk förtroendet i en AI-driven värld

Förtroendet för företag och förtroendet för den teknik de använder är starkt ihopkopplade. Den snabba utvecklingen inom generativ AI gör därför att ledare behöver fatta väl underbyggda beslut då detta påverkar såväl kunder och medarbetare som miljön och samhället. Vår senaste undersökning bland familjeföretag visar att de anser att kunderna har ett starkt förtroende för dem. Ett förtroende som är värdefullt på den marknad de verkar på och som gör familjeföretagen väl rustade för att bygga förtroende även när det kommer till att integrera mer av ny teknik, till exempel generativ AI i sin verksamhet. Den här undersökningen visar å andra sidan att endast 23 procent i nästa generation upplever att kunderna har förtroende för att deras familjeföretag använder AI på ett ansvarsfullt sätt. Globalt är det ännu färre, 14 procent.  

Att ha regler och styrdokument för hur AI, inklusive generativ AI ska användas i företaget så att det går i linje med affärsstrategin men även at ha kompetens inom området är viktigt för att förtroendet ska stärkas. I undersökningen svarar 56 procent av nästa generation i Norden att deras familjeföretag bör ha styrdokument för ett ansvarsfullt användande av AI medan endast fem procent uppger att deras företag har det idag. Globalt är det 62 respektive 6 procent. Samtidigt anser 69 procent av de nordiska deltagarna att det är viktigt att ledning och medarbetare får utbildning för att förstå potentiella risker och möjligheter med AI, 8 procent svarar att deras företag redan har detta. Globalt är det något fler, 72 respektive 12 procent.

 

"Det största hindret för utvecklingen av generativ AI i familjeföretag är kanske deras egen låga tilltro. Bland dagens ledare i privatägda företag anser endast en av fem att generativ AI bidrar till att bygga förtroende med intressenter. Här tror jag att nästa generation kan komma in och överbrygga det gapet.”

Oscar Warglo, skatterådgivare med fokus på familjeföretag, PwC Sverige

Samma undersökning visar också att förtroendet mellan familjemedlemmar är högt, både bland de som redan arbetar i företaget och mellan dem och de som inte gör det. Det är en viktig förutsättning och en bra grund för att bygga fler broar mellan generationerna.

  • Bestäm vart era resurser kan användas bäst. Investeringar inom AI följer två huvudspår: att ställa om din nuvarande verksamhet eller att investera i nya företag. Det ena utsluter inte det andra, men styrelsen måste vara tydlig med var företaget ska satsa sina resurser.

  • Röd tråd genom familjevärderingar, syftet med företaget och styrning. För att familjeföretagets användning av generativ AI ska ske på ett målmedvetet sätt är det viktigt att alla i familjen förstår vad detta innebär och hur det jackar in i såväl familjevärderingarna och syftet med företaget. Gör en översyn av era styrmodeller samt om ledning och styrelse är sammansatt för att ge de bästa förutsättningarna för ert företags utveckling.

  • Lyssna och förklara. För att behålla medarbetarnas förtroende krävs en tydlig och rak kommunikation från ledningen.

  • Förtjäna förtroende. Du vill ha erkännande och respekt för den du är, inte vad du är född till. Utbildning och relevant arbetslivserfarenhet utanför familjeföretaget ger dig självförtroende att bidra och möjlighet att förtjäna det förtroende som är nödvändigt för att ta plats i ledningen eller styrelsen. 
  • Var tydlig med dina avsikter. Varför vill du vara en aktiv del av familjeföretaget, vilka är dina mål och syften med det? Berätta! 

  • Lär dig regler och bestämmelser. Visa att du kan hantera etiska överväganden och regelverk för att säkerställa att AI införs på ett ansvarsfullt sätt som bidrar till en hållbar tillväxt i företaget.

Ta tillvara på potentialen i nästa generation och gör dem mer delaktiga

Undersökningen visar att nästa generations familjeföretagare förstår att de har ett värde och kan bidra i en AI-driven värld. 36 procent ser att genom att skaffa sig gedigen kunskap inom AI kan hjälpa dem att nå en ledande position. Men det handlar inte bara om ett gyllene tillfälle för dem själva att hitta en roll i företaget. Minst lika viktigt är de möjligheter det kan innebära även för familjeföretagets framtid.

Undersökningen visar att endast 18 procent av familjeföretagen i dagsläget har ett team eller en person som är direkt ansvarig för generativ AI. Bland de som har, är det oftast IT-chefen. Än så länge är även få i nästa generation involverade inom AI i verksamheten, endast 18 procent medan 67 procent tror att de kommer bli det i framtiden. Att skapa en brygga mellan generationerna och ta tillvara på potentialen hos nästa generation inom såväl AI som andra områden kan bidra positivt till företaget, bland annat när det kommer till styrningen av det men även dynamiken inom familjen.

Framtid och roller för nästa generation i företaget

Redan i dag har 38 procent av nästa generation i Norden en ledarroll i företaget, 51 procent är aktieägare och 36 procent har en styrelseplats, Inom de närmaste fem åren är det främst någon av dessa roller de vill fortsätta utvecklas inom företaget. 

Överlag är nästa generation generellt positiva till sina karriärmöjligheter i företaget och har en klar bild av vad de vill. De ser även att det är lätt för dem att lära sig om företagets affär (redovisning, finansiella arbete och daglig verksamhet). Dock upplever 41 procent att skiftet kan bli svårt på grund av att dagens ledare inte har förberett sig på att lämna över. Dessutom uppger 33 procent att det är svårt för dem själva att bevisa att de kan axla en ledarroll eller plats i styrelsen.

graf - I vilken utsträckning instämmer du i nedan påståenden om din roll i ert familjeföretag?"

Ett lyckat generationsskifte behöver förberedas i god tid och det är en styrka att dokumentera det man är överens om. Undersökningen visar att 59 procent av nästa generation i Norden känner till att det finns en successionsplan, dock har alla av dem inte varit delaktiga i framtagandet. Samtidigt uppger 31 procent att det inte finns en plan och 10 procent vet inte om det finns. Globalt ser det i princip likadant ut. 

För att skapa tydlighet och undvika onödiga missförstånd och spänningar är det viktigt att ha ordning och reda på styrdokument för företaget. Nästa generation familjeföretagare upplever överlag att det är enkelt att förstå innebörden av de regler och policies som är framtagna för deras företag.

graf - I vilken utsträckning instämmer du i nedan påståenden om din roll i ert familjeföretag?"
  • Engagera nästa generation i generativ AI. Börja i liten skala och låt dem driva pilotprojekt inom generativ AI. Detta kan vara som en del i resan till ett generationsskifte och förbereda dem för kommande roller i företaget. Se nästa generation som värdefulla resurser när ni tar fram er AI-strategi och bygger en företagsövergripande AI-kompetens. 

  • Använd nästa generation och deras engagemang för att stärka styrelsen. Kombinera nästa generations teknikintresse med äldre styrelsemedlemmars erfarenhet av företagande. Bjud in dem till era styrelsemöten för att lyssna, lära och bidra med sina idéer och perspektiv. 

  • Tänk bortanför det uppenbara. Den påverkan generativ AI kan ha på familjeföretag sträcker sig bortanför den dagliga verksamheten och affärsmodellen. Överväg och planera för hur det kan påverka familjens investeringar, förmögenhetsförvaltning, successionsplanering och långsiktiga strategiska beslut.
  • Hitta rätt balans. Att hitta balansen mellan respekt, kontinuitet, agera på yttre påverkan och förändring är nyckeln till att göra företaget redo för generativ AI. Din roll är att utmana status quo på ett konstruktivt och respektfullt sätt. 

  • Ta vara på möjligheterna. Ha självförtroende, och fråga dagens ledare om hur du skulle kunna bli mer involverad som anställd, projektmedlem, bollplank eller liknande. Det finns många sätt för företaget att använda din kompetens och ditt engagemang på.

  • Visa att du bryr dig. Visa medarbetare, kollegor och familjemedlemmar att du förstår deras förväntan på generativ AI men även deras farhågor. Det här underlättar för dig att påverka i positiv riktning och minska det interna motståndet när du får möjlighet att vara med i AI- transformationen.

Om NextGen Survey

Syftet med undersökningen är att få insikter i hur nästa generation i familjeföretag ser på aktuella frågor, vilken roll de själva har idag och hur de ser på sin framtida medverkan i företaget. Intervjuerna till årets NextGen Survey genomfördes 1 november 2023 till 23 januari 2024 bland totalt 889 respondenter från 63 länder. Alla som intervjuades tillhör nästa generation i ett familjeföretag. Här presenterar vi hur de 39 deltagare från Sverige, Danmark, Norge och Finland svarat. Även en jämförelse med det globala genomsnittet görs under en del avsnitt. Om inget annat anges är det resultat från den nordiska delen som avses. 

Läs fler insikter på vår globala sida om undersökningen (på engelska):
PwC’s Global NextGen Survey 2024: Success and succession in an AI world

Kontakta oss

Oscar Warglo

Oscar Warglo

Skatterådgivare, PwC Sverige

Tel 0709-29 32 40

Följ oss i sociala medier