Fördelarna med digital arbetskraft är att arbetsuppgifterna utförs konsekvent och tillförlitligt. Dessutom frigörs tid för mänskliga medarbetare att fokusera på värdeskapande uppgifter. När RPA används som ett strategiskt verktyg i kombination med framgångsrik förändringsledning, skapar det inte bara sänkta kostnader utan också medarbetarnöjdhet och affärsvärde.
RPA påverkar företagens verksamhet och konkurrensställning i betydande omfattning på flera fronter så som: Ekonomiskt värde, fördelar för personalen, förbättrad kvalitet, flexibla processer, snabbhet och smidighet.
När medarbetare har haft möjlighet att bekanta sig med digital arbetskraft och ser dess värde blir det ofta som en språngbräda till att ta steget vidare i digitaliseringsresan och anamma maskinlärande eller andra former av artificiell intelligens.
"Hur fokuserar ni på digital transformation? Vilka utmaningar och möjligheter ser ni?"
Några egenskaper som bör utvärderas vid val av processer:
Kännetecken är repetitiva, standardiserade och frekvent återkommande administrativa uppgifter som i dag utförs av personalkan med fördel hanteras av digitala medarbetare.
Den digitala medarbetaren kan hantera vilken IT-applikation som helst och utföra komplexa regelbaserade processer på samma sätt som en människa.
"Digitaliseringens möjligheter innebär nya innovativa tjänster, hög effektivitet och stor nytta för verksamheten."
I en nära framtid förutspår vi att alla arbetsgrupper kommer att ha digitala medarbetare som hanterar rutinuppgifter som kräver extra noggrannhet och konsekvens i utförandet – ett sätt att förenkla vardagen för de mänskliga medarbetarna. Vi kallar det den digitala medarbetaren, eller robot process automation (RPA). Roboten är en mjukvara som kan utföra manuella, repetitiva och regelbaserade arbetsuppgifter.
Att få den digitala medarbetaren på plats är relativt enkelt vilket gör att du enkelt snabbt kan få hjälp med att automatisera manuella arbetsuppgifter. Roboten använder en vanlig dator vilket gör att inga systemintegrationer krävs. Skillnaden mellan RPA och annan typ av traditionell automatisering är att en RPA utför uppgifter på ett liknande sätt som en människa.