Vd har ordet

I förra årets vd-undersökning såg vi tydliga signaler på det förändringstryck som råder i näringslivet. Inte mindre än fyra av tio företag svarade då att deras verksamhet kommer att vara konkurrenskraftig i maximalt tio år, om de fortsätter som i dag.

I år är den här trenden ännu tydligare. Andelen företagsledare, som nu menar att deras verksamhet endast förblir konkurrenskraftig upp till tio år, om de inte förnyar sina affärsmodeller, har ökat till 45 procent. Det ser alltså ut som att näringslivets behov av att ställa om är här för att stanna, och takten verkar öka.

Vilka faktorer är det då som skapar detta förändringstryck? När det gäller externa faktorer nämner företagsledarna bland annat den snabba teknikutvecklingen, nya lagar och regler samt ändrade preferenser bland kunderna.

Svaren återspeglar tydligt den snabba utvecklingen inom AI, nya långtgående krav på rapportering inom exempelvis hållbarhetsområdet samt snabba skiftningar i konsumentbeteenden. Företagen måste vara innovativa och ständigt hitta nya sätt att skapa värden för sina kunder, för att kunna vara framgångsrika på lång sikt. 

Årets vd-undersökning visar att globala företagsledare är mer positivt inställda till AI än de svenska. Av de svenska företagen uppger knappt var femte att de har implementerat tekniken, jämfört med var tredje globalt. Ur ett svenskt perspektiv finns det alltså en hel del kvar att göra för att verksamheter ska omfamna AI.

Ljusare syn på global tillväxt
För ett år sedan såg en rekordlåg andel av de globala vd:arna positivt på framtida global tillväxt. Resultatet var begripligt mot bakgrund av Rysslands invasion av Ukraina och det som följde i dess kölvatten i form av ökad inflation, räntehöjningar och höjda energi- och drivmedelspriser.

Nu är bilden en annan. Jämfört med förra året har andelen företagsledare som tror på ökad global tillväxt mer än fördubblats, till 38 procent. Faktorer som gynnar mer positiva stämningar är sjunkande inflation, bromsade eller uteblivna räntehöjningar samt en minskad oro för att Ukraina-kriget ska sprida sig till andra länder.

Ur ett svenskt perspektiv är det glädjande att se att svenska företag har kommit längre när det gäller klimatarbetet. Även om en relativt stor andel av de globala respondenterna (65 procent) uppger att de kommit igång med sitt klimatarbete, är andelen ännu högre i Sverige. Svenska vd:ar ser inte heller lika stora hinder på vägen mot att minska sina utsläpp av koldioxid.

Detta känns hoppfullt, inte minst mot bakgrund av COP28-mötet som avslutades i december 2023 och där man enades om en gemensam skrivning om en “övergång bort från fossila bränslen”.

90 år av problemlösning
2023 fyllde PwC:s verksamhet i Sverige 90 år. Vårt företag har en lång historia av att skapa förtroende i samhället och lösa viktiga problem. Jag hoppas att läsningen av årets vd-undersökning ska ge dig nya insikter och kanske bidra till att lösa angelägna problem även för ditt företag.

Sofia Götmar-Blomstedt
Vd, PwC Sverige

Sofia Götmar-Blomstedt, vd, PwC Sverige

"I förra årets vd-undersökning såg vi tydliga signaler på det förändringstryck som råder i näringslivet. Inte mindre än fyra av tio företag svarade då att deras verksamhet kommer att vara konkurrenskraftig i maximalt tio år, om de fortsätter som i dag. I år är den här trenden ännu tydligare. Andelen företagsledare, som nu menar att deras verksamhet endast förblir konkurrenskraftig upp till tio år om de inte förnyar sina affärsmodeller, har ökat till 45 procent. Det ser alltså ut som att näringslivets behov av att ställa om är här för att stanna, och takten verkar öka."

Sofia Götmar-Blomstedt, vd, PwC Sverige

Kontakta oss

Sofia Götmar-Blomstedt

Sofia Götmar-Blomstedt

Vd, PwC Sverige

Tel 0709-29 28 82

Jörgen Haglund

Jörgen Haglund

Markets Leader och vice vd, PwC Sverige

Tel 0709-29 31 51

Johan Eriksson

Johan Eriksson

Kommunikationschef, PwC Sverige

Tel 0728-80 95 08

Följ oss i sociala medier