Stor andel företag har kommit igång med sitt klimatarbete – svenska företag har kommit längre

På klimatmötet COP28, som ägde rum i Dubai i november-december 2023, var en av huvudpunkterna att utvärdera hur långt länderna har kommit i arbetet med att minska utsläppen sedan Parisavtalet slöts 2015. Då enades man om att hålla ökningen av den globala medeltemperaturen till maximalt 1,5°C. Den främsta åtgärden för att nå det målet är att minska utsläppen av växthusgaser.

Inför konferensen menade flera svenska storbolag att omställningen går för långsamt. De önskade större handlingskraft och ökade klimatambitioner från de politiska beslutsfattarna på EU-nivå. Flera av bolagen har gjort stora investeringar i omställningen och är otåliga att se resultat.

Enligt årets undersökning har svenska företag generellt sett kommit längre än de globala företagen. Skillnaderna är relativt små, men i en större andel av de svenska företagen pågår aktiviteter som främjar minskad klimatpåverkan. Till exempel svarar hela 70 procent av de svenska vd:arna att de är på gång med att förbättra sin energieffektivitet, inklusive minskad energikonsumtion (65 procent globalt), och närmare 60 procent uppger att de arbetar med innovationer av klimatvänligare produkter, tjänster och teknik, jämfört med drygt hälften av de globala vd:arna.

Vidare säger knappt hälften av de svenska vd:arna att de säljer produkter, tjänster eller teknik som ökar kundernas anpassningsförmåga när det gäller klimatet, och ungefär samma andel har tagit initiativ för att skydda det egna företagets fysiska tillgångar och medarbetare från klimatrelaterade skador. Det kan exempelvis handla om att genomföra ordentliga riskanalyser, men också att skydda företagets fastigheter mot översvämningar, erosion och skogsbränder.

Om vi tittar på hur stor andel av de globala bolagen som faktiskt har avslutat sina planerade aktiviteter, så ligger den på en betydligt lägre nivå. 10 procent av de globala respondenterna säger till exempel att de har genomfört sina planerade aktiviteter när det gäller att sälja produkter, tjänster eller teknik som ökar kundernas anpassningsförmåga. Vidare uppger 10 procent av företagsledarna att de har genomfört åtgärder för att förbättra sin energieffektivitet. Motsvarande siffror bland de svenska vd:arna är 17 procent respektive 16 procent, så även här har svenska företag kommit längre.

Generellt sett går det definitivt framåt i många företag, men det är ändå mycket som behöver hända i en ännu snabbare takt. Siffrorna sätter fokus på att det finns en stor outnyttjad potential för energieffektivisering i nästan alla branscher och i nästan alla led av en värdekedja.

byggnad med träd

Klimatet kräver nytänkande

Klimatförändringarna innebär ett tryck på nytänkande och omställning, men vd:arna rapporterar blandade framgångar när det gäller att uppnå de här målen. Företagsledare bör leta efter möjligheter att skapa klimatpositiva affärsmodeller som inte bara minskar riskerna och stärker den finansiella avkastningen, utan också gynnar samhället i stort.

Det senaste året har investeringar i teknik för infångande och lagring av koldioxid ökat markant. Detta är förstås goda nyheter, men en viktig fråga inom alla investeringar i klimatteknik är om det går att acceptera en lägre avkastning jämfört med “traditionella” investeringar. Årets CEO Survey visar att en stor andel av företagsledarna faktiskt är beredda att göra det. För projekten som nu investerar i teknik för infångande och lagring av koldioxid i Sverige är handel med negativa utsläpp ett viktigt styrmedel. Då är det extra roligt att se att Sverige tillsammans med Schweiz kommer att testköra denna handel, vilket kungjordes under COP28. Det i sig kan även markant öka lönsamheten och driva på dessa viktiga projekt.

Thea Brorson, hållbarhetsspecialist, PwC Sverige

Hinder på vägen mot minskade koldioxidutsläpp

I undersökningen frågade vi företagsledarna vilka hinder de ser för att minska verksamhetens klimatpåverkan. 24 procent av de globala företagen menar att komplexa lagar och regler är den faktor som främst står i vägen för att minska inslaget av koldioxid i företagets affärsmodell, och ungefär samma andel anger den lägre avkastningen. På delad tredjeplats kommer bristen på efterfrågan från externa intressenter som kunder och investerare samt brist på klimatvänlig teknik inom den egna branschen. Däremot verkar inte bristen på stöd från ledning eller styrelse vara ett problem: endast 7 procent anger det svarsalternativet.

Det är tydligt att svenska företag inte ser lika stora utmaningar på vägen mot lägre koldioxidutsläpp. Just när det gäller komplicerade regelverk ligger svenska vd:ar på samma nivå som de globala svaren (24 procent), men för övriga alternativ ligger de konsekvent lägre. Så till exempel säger endast 18 procent att den lägre avkastningen på klimatvänliga investeringar är ett hinder.

graf klimat

Ta tillvara på kraften i det interna samarbetet

Finanschefer arbetar långsiktigt med många olika värden och är därför även naturliga interna samarbetspartners för att bygga mer hållbara affärsmodeller. Tillsammans med hela ekonomifunktionen har finanschefer också tillgång till en mängd verktyg för till exempel prognoser, budgetering och riskhantering, som de kan använda för att bygga in hållbarhet i de övergripande strategierna. Det här underlättar att identifiera vilka insatser som kommer att ha störst effekt på områden som klimat och social hållbarhet.

Kan företagen acceptera lägre avkastning på klimatvänliga investeringar?

PwC:s globala rapport "State of Climate Tech", som publicerades nyligen, kartlägger riskkapital-investeringar inom klimatteknikområdet. Rapporten visar att investeringarna i klimatteknik under 2023 har fallit med 40 procent, främst som en följd av den ekonomiska osäkerheten och geopolitisk oro. Viktigt att notera är dock att eftersom investeringarna i andra branscher och sektorer har fallit ännu mer, har andelen investeringar i klimatteknik ökat relativt sett, till drygt tio procent.

En slutsats från rapporten är att riskkapitalbolagen och Private Equity-aktörerna lägger mer fokus på startup-bolag med en affär inom utsläppsminskande teknik. Ökningen är till exempel 39 procent under det senaste året när det gäller teknik för infångande och lagring av koldioxid. 

Det här är en positiv utveckling, men avgörande för alla investeringar i klimatteknik är om investerarna och företagen kan acceptera en lägre avkastning på sitt kapital. Årets CEO Survey antyder att så är fallet. Cirka 40 procent av de globala vd:arna säger att företaget har accepterat lägre avkastning från klimatvänliga investeringar jämfört med andra investeringar under det senaste året. Samma andel av de svenska företagen instämmer i detta. 

Drygt 40 procent av de globala vd:arna menar dessutom att de kan godta en avkastning som är mer än fyra procent lägre än för andra investeringar, och hela 55 procent av de svenska företagen har samma inställning.

vindkraftverk i solsken

Kontakta oss

Sofia Götmar-Blomstedt

Sofia Götmar-Blomstedt

Vd, PwC Sverige

Tel 0709-29 28 82

Jörgen Haglund

Jörgen Haglund

Markets Leader och vice vd, PwC Sverige

Tel 0709-29 31 51

Johan Eriksson

Johan Eriksson

Kommunikationschef, PwC Sverige

Tel 0728-80 95 08

Följ oss i sociala medier