Världens företagsledare ser ljusare på den globala tillväxten

I årets undersökning kan vi se en viss ljusning i synen på den makroekonomiska framtiden. Jämfört med förra årets bottennotering, har nu andelen vd:ar som tror på ökad global tillväxt det kommande året mer än fördubblats, till 38 procent. Därmed är vi tillbaka i mer av ett normalläge, sett ur ett tioårsperspektiv.

45 procent ser emellertid fortfarande dystert på framtidsutsikterna, medan 16 procent tror på oförändrad tillväxt. Faktorer som gynnar en mer positiv syn är lägre inflation, bromsade eller uteblivna räntehöjningar samt en minskad oro för en spridning av Ukraina-kriget.

De svenska företagsledarna är dock inte lika positiva som sina kollegor i övriga världen. I Sverige tror bara 31 procent på ökad tillväxt globalt de kommande tolv månaderna, medan drygt hälften menar att den kommer att minska. Svenska vd:ar är även mer negativt inställda till framtida tillväxt på sin hemmamarknad. 21 procent tror på tillväxt i det egna landet det kommande året, jämfört med 44 procent globalt.

Den stora skillnaden kan möjligen hänga ihop med den fortsatta försvagningen av den svenska kronan, i förhållande till både dollarn och euron, vilket driver upp importpriserna. Många företag ser vikande orderingång och försäljning, samtidigt som media skriver om uppsägningar och ett ökat antal konkurser. En annan förklaring kan vara turbulensen i vårt eget land under det senaste året med ökad gängkriminalitet, dödsskjutningar, cyberattacker och en allmän instabilitet i vårt demokratiska samhälle.

företagare diskuterar tillväxt

Fråga
Hur tror du att världsekonomin kommer att utvecklas under de kommande 12 månaderna? (Svar från samtliga globala företagsledare)

graf tillväxt

“Trots den ekonomiska osäkerheten under det senaste året har arbetsmarknaden hållit emot och stora neddragningar har uteblivit. Tvärtom är det många globala företag som tror att antalet medarbetare kommer att öka de närmaste tolv månaderna. Företagen ser alltmer sina medarbetare som en strategisk resurs som är helt avgörande för att de ska lyckas med sin omställning. Vi på PwC delar helt och fullt den inställningen – rätt kompetens är helt avgörande för vår, och i förlängningen även våra kunders, framgång.

Jörgen Haglund, vice vd och Markets Leader, PwC Sverige

Återhållen syn på utvecklingen för det egna företaget

I kontrast till den något mer positiva inställningen till global tillväxt, är det i år färre vd:ar som tror på ökade intäkter för det egna företaget. 37 procent av de globala respondenterna är mycket eller extremt säkra på ökade intäkter under det kommande året (42 procent 2023), jämfört med 22 procent i Sverige (38 procent 2023).

Samtidigt visar vår rapport att företagens marknadsandelar fortsätter att utvecklas positivt. Hälften av vd:arna globalt säger att de har ökat sin marknadsandel under de senaste tre åren och lite drygt hälften uppger detsamma i Sverige. 

Förmodligen som en konsekvens av den höga inflationstakten har många företag planer på att höja priserna på sina produkter och tjänster. Ungefär hälften av både de globala och svenska vd:arna (54 respektive 49 procent) uppger att de kommer att höja priserna under de kommande tolv månaderna.

skyskrapor sedda underifrån

Näringsliv i snabb förändring – många nya produkter och stort antal förvärv

Som vi också såg i första avsnittet indikerar årets enkätsvar att förändringstakten i näringslivet för närvarande är hög. 42 procent av de globala bolagen uppger att mer än en femtedel av den totala försäljningen kommer från nya produkter och tjänster (som introducerats under de senaste tre åren). Andelen är lägre i de svenska bolagen (28 procent), men ändå på en relativt hög nivå.

Samtidigt är förvärvstakten hög – mer än vart tredje globalt bolag, och vart fjärde i Sverige, har köpt ett annat företag under de senaste tre åren, motsvarande minst 10 procent av bolagets totala tillgångar. Antalet förvärv förväntas även vara högt i framtiden, där omkring hälften av vd:arna i Sverige och 60 procent globalt planerar minst ett förvärv under de kommande tre åren.

Arbetsmarknaden har visat stor motståndskraft trots den ekonomiska instabiliteten. Både i Sverige och globalt sett är det fler företag som kommer att anställa ny personal, jämfört med andelen som säger att de ska dra ner. 39 procent av de globala företagen tror att antalet medarbetare kommer att öka under de kommande tolv månaderna, jämfört med 35 procent i Sverige.

Detta är i linje med förra årets vd-undersökning då företagsledarna angav att de önskade dra ner på företagets kostnader men inte på personalen. Men med hänsyn taget till att många vd:ar tror att AI kommer att leda till färre antal anställda under det kommande året, återstår det att se vad nettoeffekten blir.

Vi ser att många företag brottas med brist på personal inom eftertraktade områden som teknik, men det finns även stort behov av andra typer av specialistkompetenser. Företagen inser att de inte kan hantera sin omställning – till exempel ökat fokus på hållbarhet och digitalisering – utan tillgång till rätt kunskaper. Medarbetare ses alltmer som den viktigaste resursen för att nå sina strategiska ambitioner och mål.

skyskrapor sedda underifrån

USA tappar fart som viktigaste handelspartner

När de globala vd:arna får svara på vilket land som är viktigast för framtida tillväxt, ligger USA i topp och Kina tvåa. Avståndet mellan de båda har krympt sedan förra året, men samtidigt har även Kina tappat mark i förhållande till förra årets undersökning.

Tyskland och Storbritannien ligger kvar på plats tre och fyra precis som förra året. Ny på den globala topp fem-listan är Indien.

För svenska företag är bilden liksom tidigare år en annan. Här är Tyskland den viktigaste handelspartnern, följt av Norge. Norge har i år petat ner USA till en tredjeplats, följt av Danmark och Finland. Norden är alltså fortsatt en mycket viktig marknad för svenska bolag.

Fråga
Vilket land är viktigast för det egna bolagets tillväxt? Jämförelse av globala samt svenska vd:ars svar 2023 och 2024 (svar i procent).

graf tillväxt

Kontakta oss

Sofia Götmar-Blomstedt

Sofia Götmar-Blomstedt

Vd, PwC Sverige

Tel 0709-29 28 82

Jörgen Haglund

Jörgen Haglund

Markets Leader och vice vd, PwC Sverige

Tel 0709-29 31 51

Johan Eriksson

Johan Eriksson

Kommunikationschef, PwC Sverige

Tel 0728-80 95 08

Följ oss i sociala medier